Egymilliárdért vett szabadalmakat a Microsoft
A valaha a világ legnagyobb internetszolgáltatójának számító, majd a Time Warnerrel összeolvadva médiaóriássá váló, legújabban pedig a tartalomszolgáltatásban utazó AOL bejelentette, hogy a portfóliójának nagy részét, 800 szabadalmat adott el a Microsoftnak. A szabadalmak online kereséssel, hirdetéskiszolgálással, videóstreaminggel és tartalommenedzseléssel kapcsolatosak. Az ár összesen 1,056 milliárd dollár (238 milliárd forint) volt, az üzlet egy titkos aukció után köttetett meg – hogy kik vettek még részt az árverésen, azt nem hozták nyilvánosságra. A licitálás mindenesetre elég kemény lehetett, hiszen az előzetesen kiszivárgott hírek szerint a kikiáltási ár mindössze 290 millió volt.
A megállapodás értelmében a Microsoft birtokába jutott szabadalmakra az AOL megtartja a használati jogot. A cég az üzlettel a szabadalmi háttere nagy részét feladta, mindössze 300 szabadalom maradt a kizárólagos tulajdonában, ezeket Tim Armstrong, az AOL vezérigazgatója a legfontosabb stratégiai tartaléknak nevezte.
Az elmúlt hónapokban az eddig leginkább a mobiliparban dúló szabadalmi háború egyre inkább áthúzódik a közösségi média területére is. A legtöbben a nagyon gyorsan nagyon nagyra nőtt, és kevés szabadalommal rendelkező Facebookot próbálják támadni, hogy annak várható, sok milliárdos tőzsdei belépésén kaszáljanak (legutóbb a Yahoo indított ilyen pert). Az AOL-Microsoft üzlettel is olyan szabadalmak cserélnek gazdát, amelyeket ilyen jogi manőverekre fel lehet használni. A Facebook a szakértők szerint fellélegezhet: mivel a Microsoft 1,6 százalékos résztulajdonos a közösségi oldalban, nem valószínű, hogy a szabadalmakkal nyíltan megtámadná, inkább a két cég közti más üzleti alkuk során használja fel őket, jobb pozíciókat kicsikarni magának.
A pénz nagy részét az AOL a részvényesei között osztja szét osztalékként. A tőzsde pozitívan reagált a hírre, az AOL részvényárfolyama 2010 ősze óta nem látott magasságba ugrott.