Az internetes címeket felügyelő ICANN idén januárban nyitotta meg a szabadon választható felsőszintű domének (gTLD) regisztrációs időszakát. Ezzel a cégek, szervezetek lefoglalhatnak maguknak saját végződéseket, és az állhat a webcímükben az utolsó pont után – például a Pepsi lehetőséget kaphat arra, hogy www.drink.pepsi címen váljon a honlapjuk elérhetővé a korábbi .com vagy .org végződésű cím helyett.
Egy szervezet legfeljebb ötven doménnevet vásárolhat, és mint kiderült, eddig összesen 839 igénylést adtak le. A regisztrációra eredetileg magyar idő szerint péntek hajnali egyig lett volna lehetőség, de az ICANN bejelentette, hogy a regisztrációs szoftver hibája miatt a határidőt egy héttel, április 20. éjfélig kitolják.
A speciális doménnév felvétele nem olcsó: ötezer dolláros előleg letétele után 185 ezer dollárt kell fizetni a regisztrációhoz, majd évente további 25 ezret a fenntartásra. Emiatt számtalan szerényebb anyagi lehetőségű szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy nevük doménhasználati jogát egy tehetősebb vállalat elbitorolja.
A BBC híradása szerint az óriáscégek közül a Canon és a Google biztosan ad le igénylést. „Regisztrálni akarjuk a saját védjegyeinket gTLD-ként, és még mérlegeljük, hogy további neveket is lefoglaljunk-e” – mondta el a lapnak a keresőóriás képviselője. A megkérdezettek közül a Facebook és a Coca-Cola nem árulta el, hogy tervezi-e saját végződés lefoglalását.
Időközben az első viták is kibontakozóban vannak. Az Merck nevet viselő amerikai és német gyógyszergyár között már korábban lezajlott egy jogi vita a Facebook-oldal birtoklásának jogáról, és ez várhatóan a doménnevek kapcsán is megismétlődik. A német vállalat már beadta az igényét a .merck és.emerck doménekre, az amerikai névrokon pedig jelezte, hogy figyelemmel kíséri a folyamatot. Az ICANN egyébként a névvitákba nem kíván beleszólni, azt szeretné, ha a jelentkezők maguk rendeznék a nézeteltéréseket.