Jogosítványt kapott a Google robotautója
A Google robotautója videokamerák, radaros érzékelők és lézerek segítségével igazodik el az utakon. A vállalat saját technológiájával felturbózott Toyota Prius tetején és elülső részén lévő lézerradarok érzékelik a járókelőket, a kerékpárosokat és a többi járművet, és az irányítóprogram olyan virtuális védőzónát hoz létre körülöttük, amit aztán könnyedén ki tud kerülni.
A nevadai előírásoknak megfelelően mindig két embernek kell lennie a tesztautóban: egyikük a kormánykeréknél ül, a másik pedig az autó tervezett útvonalát, valamint az úton lévő veszélyeket és közlekedési lámpákat jelző számítógép-képernyőt követi figyelemmel. Hiba esetén a sofőr átveheti az irányítást a jármű felett, ha megnyomja a féket, vagy ráhelyezi a kezét a volánra.
„Ezeket az autókat a vezetés közbeni figyelmetlenség kivédése céljából tervezték" – mutatott rá Bruce Breslow, a minisztérium vezetője, aki példával is szemléltette a fejlesztés lényegét. Mint elmondta, „ha valaki mellett elhajt egy hiányos öltözetű hölgyek képével díszített teherautó, akkor az automata jármű nem lát egyebet, mint csupán egy dobozt".
A Google három tesztautó kipróbálására kért engedélyt. A járműveknek piros rendszámtáblájuk lesz és egy végtelenjel fogja díszíteni őket: ezzel utalva rá, hogy ők lesznek a jövő autói. Amint az önjáró autók készen állnak rá, hogy beguruljanak a kereskedelmi forgalomba – várhatóan 3-5 év múlva –, akkor a rendszámtáblák zöld színben fognak pompázni.
A nevadai törvényhozás az Egyesült Államokban elsőként tavaly engedélyezte az önműködő autók használatát az állami utakon. A szabályozás 2012. március 1-jén lépett életbe. A minisztérium szerint az állam tervei között szerepel, hogy végül magánszemélyek számára is engedélyezi az automata gépjárművek használatát.