150 milliós bírságot kaptak a mobilcégek
A Gazdasági Versenyhivatal egy vizsgálat során megállapította, hogy a Vodafone és a Magyar Telekom a mobilinternet-hálózatukat népszerűsítő reklámban jogsértő összehasonlítást alkalmazott, így mindkét vállalatot jelentős bírság megfizetésére kötelezte.
A Vodafone tavaly decembertől idén júniusig a reklámjaiban saját mobilos adathálózatát a leggyorsabbként és legjobbként emlegette. A kampányokban megjelent reklámszövegek („Magyarország leggyorsabb mobil adathálózata”, „Nálunk böngészhetsz a leggyorsabban a hazai mobilszolgáltatók közül”) a GVH szerint azt a benyomást kelthették a fogyasztókban, hogy a Vodafone hálózatán érhető el a legnagyobb le- és feltöltési, illetve böngészési sebesség.
A Vodafone a saját felmérése eredményeire alapozva emelte ki a hálózati szolgáltatások kedvező tulajdonságait, azonban a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy a mérések nem reprezentálták a mobilinternet-szolgáltatás szempontjából lefedett teljes területet. A mérés alapján a Vodafone által hirdetett sebesség legfeljebb egyes magyarországi nagyvárosokban elérhető, de a reklámok országszerte minden fogyasztónak szóltak. A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozás a reklám fő üzenetének megfogalmazásával megtévesztette a fogyasztókat.
A Magyar Telekom is a leggyorsabbként hirdette magát
A Magyar Telekom tavaly februárban és márciusban a mobil adathálózatát népszerűsítő kampányában a leggyorsabb mobil adathálózatként, illetve leggyorsabb szélessávú mobil adathálózatként hivatkozott az általuk üzemeltetett rendszerre. A GVH szerint mindez azt a benyomást kelthette, hogy ha a Magyar Telekom hálózatát használják, akkor minden esetben a leggyorsabb szolgáltatást vehetik igénybe. Az állítások alapjául szolgáló mérések a letöltésre és a feltöltésre vonatkoztak, de nem vizsgálták a webböngészési sebességet, valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések és a webböngészés körében. Így azonban a hálózat sebességére általában utaló reklámállítás nem támasztható alá a mérés eredményeivel.
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozások jogszerűtlen összehasonlító reklámokat alkalmaztak, és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak a fogyasztókkal szemben. A GVH a Vodafone-t ötvenmillió, a Magyar Telekomot pedig százmillió forint bírság megfizetésére kötelezte. Az eltérő bírságösszegeket a GVH elsősorban a reklámokra fordított kiadások eltérő mértékével indokolta.