Gyilkos verseny indul a tabletpiacon
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
A Google néhány napja San Franciscó-i I/O konferenciáján bemutatta első saját gyártású tabletjét. A Nexus 7 négymagos, Tegra 3 processzoros, héthüvelykes, 1280*800 pixeles felbontású, kétszáz dolláros tablet legfőbb ellenfele az Amazon Kindle Fire lesz, hiába tippelte korábban mindenki, hogy a cég az Apple-t akarja majd megszorongatni.
Múlt héten a Microsoft is saját gyártású tablettel állt elő, a Surface-en a cég következő generációs operációs rendszere fut majd, az olcsóbbik modellen a Windows RT, a felsőkategóriás gépen a Windows 8. Itt már az Apple a versenytárs, a Microsoft nem is titkolja, hogy az iPad részesedéséből szeretne magának jelentősebb szeletet kihasítani.
Az iPad uralma
Mert az Apple iPadje a legfőbb ellenfél, a viszonyítási pont a tabletpiacon, uralja a szegmenst, a táblagépek közül messze ebből adnak el a legtöbbet. Az IDC piackutató cég adatai szerint az iPad részesedése a piacon 68 százalék, az idei első negyedévben 11,8 millió iPadet szállítottak a boltokba (tavaly karácsony előtt 15,4 millió darabot).
Év elején 34 százalékkal esett a tabletek eladása tavaly év végéhez képest, de ez nem szokatlan, a karácsonyi szezon mindig a legerősebb negyedév, az év eleje pedig mindig a leggyengébb. Ha éves szinten nézzük a számokat, akkor a növekedés így is 120 százalékos a tavalyi első negyedévben eladott 7,9 millió tablethez képest.
Az Amazon tavaly év végén hatalmas hajrával a piac 16,8 százalékát szerezte meg magának 4,8 millió Kindle Fire eladásával, ezzel a második helyre ugrott a rangsorban. Év elején azonban brutális eséssel visszacsúszott a harmadik helyre, piaci részesedése pedig négy százalékra esett. Az Amazon visszaeséséből a Samsung profitált, elcsípve a második helyet, őket a Lenovo és a Barnes & Noble követte.
Az androidos tabletek eladása is zuhant az év első felében, de az IDC arra számít, hogy hamar megerősödik a szegmens, miután a gyártók sorra mutatják be újabb készülékeiket az olimpiára és az iskolaévre készülve. Ráadásul úgy tűnik, a nagyobb gyártók is végre kezdenek rájönni arra, amit az Amazon és a Barnes & Noble már korábban felismert: az Apple termékeivel csak úgy lehet sikeresen versenyezni, ha jóval alacsonyabb áron kínálják a tableteket.
Nem adják fel
A cégek mostani bejelentései szervesen illeszkednek ebbe a folyamatba: a Google kétszáz dolláros tabletje valódi versenytársa lehet a sikeresnek mondható Kindle Fire-nek. Ez azért fontos a Google-nek, mert hiába fut Android a Kindle Fire tableten, a cég gyakorlatilag ki van zárva onnan, szinte minden alkalmazást az Amazon alkalmazásboltjából lehet letölteni rá. A Nexus 7-tel a Google visszaszerezheti az androidos tabletpiacot és ami fontosabb, az ő alkalmazásboltjából töltik le a szoftvereket, hiszen az igazi profit soha nem a hardver eladásából származott.
A Google tehát először saját androidos piacát szeretné visszahódítani, mielőtt a tízhüvelykesek sokkal élesebb versenyébe szállna be. Nem lesz egyszerű, mert az Amazon úgy tudott ilyen piaci részesedést elérni, hogy egyelőre csak az Egyesült Államokban vásárolható meg a Kindle Fire, de a napokban indította el több országban az Android Appstore-t, így elképzelhető, hogy hamarosan a Kindle Fire-t is árusítani fogják. A pletykák szerint azonban az Amazon már arra készül, hogy egy nagyobb, tízhüvelykes tablettel tarolja le a piacot. Az IDC is arra számít, hogy az Amazon hamarosan egy, a Fire-nél nagyobb táblagépet fog bemutatni, amely valóban kihívás lehet az Apple-nek, ha az Amazon alacsonyan tudja tartani az árat.
Kis tablettörténelem
Mielőtt a tízhüvelykes tabletek piacáról beszélnénk, fussuk át a tabletek történetét. Éles viták folynak arról, hogy melyik volt az első tablet, és a válasz nagyban függ attól, hogy a válaszoló éppen melyik platformot kedveli. Sokan a Microsoftot tartják elsőnek, néhányan egészen a múlt század közepéig is vissza tudnak menni, amikor a tablet ötletének eredetéről van szó. És persze nagyon sokan az Apple tartják úttörőnek, mert ők indították el a legújabb tabletőrületet az iPaddel.
Mint az lenni szokott, az igazság valahol középen van. Igaz, hogy már az ötvenes években levédettek bizonyos szabadalmakat, amely elektronikus táblagépen való felismerhető kézzel írásó szól. A nyolcvanas és kilencvenes években több készüléket bemutattak, amik billentyűzet nélkül működtek, 2000-ben a Microsoft például leleplezte a Tablet PC-t, majd néhány gyártó (Samsung, Nokia, Asus, HP) még bemutatott tableteket vagy tablet–laptop hibrideket.
Próbálkozások tehát voltak, az igazi áttörést azonban tényleg az Apple hozta, amikor 2010-ben előállt az iPaddel. Még abban az évben 7,6 millió darabot adott el belőle, így a versenytársak számára is nyilvánvalóvá vált, hogy egy új piaci szegmens alakult ki. Az érdeklődést mutatja, hogy egy évvel később, 2011 januárjában már több mint nyolcvan tabletet mutattak be a Las Vegas-i CES-en. Ezek többsége – köztük a Motorola Xoom, a BlackBerry Playbook, a Vizio Via és a Toshiba Thrive – messze nem volt sikeres.
Egyedül a Samsung tudott némi kimutatható részesedést szerezni a piacon először a 2010. szeptember 2-án bemutatott, héthüvelykes Galaxy Tabbal, majd a tízhüvelykes Galaxy Tab 10.1 modellel. Nem véletlen, hogy az Apple jogi gépezetével és teljes lobbierejével a Samsungot és tabletjét támadja majdnem minden fontosabb piacon – legutóbb például sikerült elérnie, hogy betiltsák az Egyesült Államokban a gép árusítását.
Nehéz verseny
Eddig tehát nem akadt valódi versenytársa az iPadnek, a cégek azonban nem adják fel. Egymás után jelentik be új tabeltjeiket, abban reménykedve, hogy sikerül megszorongatni az Apple-t. Az eddig bemutatott gépeken szinte kivétel nélkül Android fut, a legújabb Intel és ARM processzorok vannak a gépekben, plusz funkciókat is építettek bele az iPadhez képest és most már alkalmazásokban sincs hiány, mégsem sikerült még csak megközelíteni sem az iPad eladási adatait. Tudásban és árban nincs nagy változatosság az androidos gépek között, annyi a különbség, amennyivel a gyártók saját képükre szabják az operációs rendszert, néhány plusz alkalmazást is beletéve. Így valójában itt a felhasználó szimpátiája és a dizájn számít, ha valaki az android mellett dönt.
Erre a piacra szeretne belépni a Microsoft egy harmadik platformmal és Surface nevű tabletjével. A cég láthatóan nagy reményeket fűz a Surface-hez – még régi partnereivel, a többi gyártóval is hajlandó volt vállalni a konfliktust a készülékért. De olyan vélemények is akadnak, hogy a Microsoftnak ez volt az egyetlen lehetősége, ideje volt gyártóként is megjelennie a piacon, ráadásul a Surface iránymutatás is lehet a többi gyártónak, hogyan képzelik el a tabletek jövőjét.
A Microsoft elsősorban a vállalati piacon szeretne robbantani az új operációs rendszerrel, ide ugyanis még nem tört be a tabletláz. A Windows 8-on futnak majd a hagyományos vállalati szoftverek, nem kell ezeket újraírni, amikor Androidra és iOS-re ültetik át. Ennek ellenére csak 1,3 százalékos piaci részesedést jósolnak a Surface-nek az idei évre.
A Dellnek is hasonló tervei vannak, az üzleti felhasználókat szeretné meghódítani, bár a cég egyelőre kimaradt az újabb tabletrohamból. És persze a többi gyártók is nagyon várja már a Windows 8-at, az új operációs rendszerel felszerelt tabletek ősszel jelennek meg, éppen a karácsonyi szezon előtt, így van arra esély, hogy felkeltse a vásárlók érdeklődését.
Kettéválik a piac
Úgy tűnik tehát, a verseny több terepen folytatódik a tabletpiacon, a héthüvelykesek és a tízhüvelykesek között, illetve hamarosan megjelennek majd a vállalati felhasználóknak szánt tabletek. A héthüvelykesek szegmensében az Amazon, a Barnes & Noble és a Google vetélkedik. Ezek a tabletek olcsóbbak, kisebbek, de nem maradnak el tudásban a nagyobbaktól, hiszen a Google is négymagos processzort tett a Nexus 7-be. A héthüvelykesek között szinte kizárólag androidos tabletek versenyeznek egymással.
A tízhüvelykesek szegmens ejóval szétdaraboltabb, itt az Apple versenyez az összes többi gyártóval és platformmal. Az iOS, az Android és a Windows közül választhatnak a felhasználók (most nem számítjuk a RIM Playbookját, amely saját platformon fut, de nagyot bukott). Itt egyelőre az iPad visz mindent, de az igazi versenyt az ősz hozhatja meg, amikor megjelennek a legújabb androidos és windowsos tabletek.
Abban sok piaci elemző egyetért, hogy az Apple-lel leginkább árban lehet versenyezni, az eddigiek azt mutatják, hogy hiába hasonló tudású az andoridos tabet, akkor sem az fogy, ha az ár ugyanannyi. Az év második felében tehát átalakul a piac, bár az Apple valószínűleg nyugodtan ül majd a csúcson, miközben öldöklő harc kezdődik a második és harmadik helyért.
Végül ne feledkezzünk meg az ultrabookokról, amelyek dizájnjukkal, súlyukkal és tudásukkal ha direkt konkurensek nem is lehetnek, de elcsábíthatnak néhány potenciális tabletvásárlót. Arról nem is szólva, hogy több gyártó, még maga az Intel is célozgat olyan új termékekre, amelyeket még nem mutattak be. Könnyen lehet, hogy karácsony előtt még ér minket egy-két meglepetés.