Az Easyjet a Nicarnica Aviationnel és az Airbusszal működik együtt az AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) hamudetektor technológia tesztelésében. A program segíthet abban, hogy vulkánkitörés esetén nyitva tarthassák a légteret a londoni olimpia idején is. A detektort A340-300-as gépen tesztelik, a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél.
Az Easyjet AVOID műszerét az Airbus tesztrepülőhöz alakították át. A Légügyi Hivatal kérése volt, hogy a közeledő olimpiai játékok idejére már élesben is bevethető legyen a technológia. A teszteket tizenkét kilométeres magasságig végzik el; az első fázis július 4-től 14-ig tart. A próbautakat az Airbus bázisától nem messze, Toulouse-ban, Franciaországban végezték, így megfelelő repülési környezetben mérhetik fel a gépre szerelt szenzorok, valamint az észlelő rendszer teljesítményét vulkáni hamu jelenléte nélkül.
Ha a tesztidőszak alatt észlelnek vulkáni tevékenységet a Stromboli vagy az Etna körül, a jármű várhatóan Olaszországba repül, hogy élesben tesztelje a rendszert a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél. Időjárási viszonyoktól függően, alternatívaként az A340-es az Atlanti-óceán felett, Nyugat-Marokkó területét érintve repül majd a következő napokban, hogy bebizonyosodjon, a műszer hat kilométer magasan, 50 kilométeres távolságról is ki tudja mutatni a szaharai légtérben jelen lévő, vulkáni hamuhoz hasonlító, finom homokszemeket.
Két évtizede vártak erre
Egy esetleges vulkánkitöréskor, ha a hamufelhő az Egyesült Királyság felé közeledne, az AVOID élő, egyidejű információt tud küldeni a légkörben található aktuális hamu mennyiségéről.
Az Easyjet műszaki igazgatója, Ian Davies szerint valóságos problémát jelent egy nagyobb vulkánkitörés okozta fenyegetettség, amely megbénítja a légiközlekedést. Az izlandi Katla és az Askja vulkánok körül jelenleg is megnövekedett szeizmikus aktivitást érzékeltek. Bármelyik vulkán kitörése körülbelül tízszerese lenne a Grimsvotn vagy az Eyjafjallajökull hatásának, és egy nagyobb méretű légtérzárat is okozhatnának.
Dr. Fred Prata, a Nicarnica Aviation képviselője szerint a kereskedelmi járatokra szerelt hamudetektor ötlete már 20 évvel ezelőtt megfogalmazódott, így örömmel és izgalommal fogadja, hogy már tesztelik a rendszert.