Robotok termelik a pénzt a Facebooknak?

2012.07.31. 16:19

A Facebook hétfőn közölte, hogy hirdetési rendszerük jól működik, képesek kiszűrni a hamis kattintásokat, így a reklámozóknak nincs okuk aggodalomra. A nyilatkozatra azért volt szükség, mert kisebb botrányt kavart egy digitális és hagyományos zenekereskedelemmel foglalkozó induló vállalkozás közleménye, amelyet a Facebookra is feltöltöttek. Ebben kijelentették, hogy hamarosan megszüntetik a hirdetési célból létrehozott Facebook-oldalukat, ugyanis azt tapasztalták, hogy a weboldalukra irányuló száz kattintásból csak húsz érkezik valós személyektől, a többi nagy valószínűséggel robotok műve. A megszüntetés közvetlen oka, hogy a Facebook nem engedi a Pages szolgáltatásban létrehozott oldal nevének megváltoztatását, holott a cég már más néven működik. Erre csak akkor lenne mód, ha havonta legalább kétezer dollárt költenének reklámra.

A Limited Run rövid blogbejegyzésében az áll, hogy mivel nagyon meglepőnek találták ezt az alacsony hatékonyságot, több elemzőcéggel is vizsgálatot végeztettek, ám mindegyik azt mérte, hogy a Facebookról érkező oldallátogatások maximum 15-20 százaléka mögött áll ember. Ezek után végső ellenőrzésként készítettek egy saját diagnosztikai szoftvert, de ez is azt hozta ki, hogy a látogatások 80 százaléka gyanús eredetű. A cég képviselői szerint a gyanúra az adott okot, hogy a látogatók böngészőjében nem volt bekapcsolva a JavaScript, és szerintük így elemzéssel nem igazolható, hogy a látogató valódi személy. Korábbi tapasztalataik szerint az oldalukra látogatók mindössze 1-2 százalékánál áll fenn ez a helyzet.

Nem ezeket a droidokat keresik

Habár a kattintásszám növelése a Facebooknak áll érdekében, a Limited Run közvetlenül nem vádolja őket manipulációval; mint írják, a robotok forrását nem tudják megállapítani. Ugyanakkor egyértelmű felháborodással utalnak a közösségi oldal lehetséges felelősségére. Ahogy elmondták, megpróbálták megbeszélni a helyzetet a Facebookkal, de nem válaszoltak a megkeresésre. Mivel nem tudják, hogy ki működteti a robotokat, nem is vádolják a Facebookot azzal, hogy a robotok segítségével próbálnák növelni a reklámbevételeiket.

A gyorsan terjedő hírre a Facebooknak már muszáj volt reagálnia. Ekkor jelentették ki, hogy megoldott a hamis kattintások kiszűrése, ugyanis, ahogy írják, a hamis kattintás hamis profilról érkezik, és amint ezt felfedezik, azonnal letiltják. Monitorozó rendszerük figyeli a kattintásokat, és ha egy adott profilról gyanúsan sok, ismétlődő tevékenységet észlel, akkor fellépnek ellene. Ez a rendszer a cég állítása szerint a JavaScript engedélyezését is figyeli, és tapasztalataik szerint a fizetős kattintások szinte mindegyikénél be volt kapcsolva a JS a böngészőben.

A Facebook gyors reagálása érthető: nemrég a BBC hasonló eredményre jutó vizsgálata korbácsolta fel az indulatokat. Ezek a botrányok pedig nagyon nem tesznek jót a most már tőzsdei cégként működő Facebooknak.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM