A tabletpiac letarolására tör az Amazon
További Tech cikkek
- Beperelték a Disney-t, szabadalmi jogokat sérthetett az egeres cég
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
Az emberek nem kütyüket szeretnének, hanem szolgáltatást – mondta ki a kulcsmondatot Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója a cég nagyszabású sajtókonferenciáján. Ezzel az Amazon politikájára utalt, ami egész rendszereket épít a termékek, az e-könyv-olvasók és tabletek köré. Az Amazon termékei is erre épülnek, az olvasók és a táblagépek felhasználói eddig is számtalan szolgáltatás közül választhattak a cégtől anélkül, hogy más oldalakra kellett volna menniük emiatt. Ebben rejlik az Amazon ereje, ezért olyan sikeresek a termékei. Jeff Bezos most is hangsúlyozta, ők nem akkor akarnak pénzt keresni, amikor az emberek megveszik termékeiket, hanem amikor használják.
A 69 dolláros olvasó
Több új e-könyv-olvasót is bemutatott az Amazon vezérigazgatója, amelyek természetesen gyorsabbak, kontrasztosabb képük van, mint az előző modelleknek, jobb a kijelzőjük (paperwhite-nak nevezik a kijelzőjét, ezt maguk fejlesztették ki), nagyobb a felbontásuk (62 százalékkal több a pixel). Beépített világítás is van, de ez nem befolyásolja érdemben, hogy mennyi ideig lehet egy töltéssel használni - a világítást használva is nyolc hétig bírja az akkumulátora.
Az új olvasó 9,1 milliméter vastag és 210 gramm a súlya, vagyis vékonyabb, mint egy magazin és könnyebb, mint egy puhakötésű könyv. Új szolgáltatásként a felhőben is lehet tárolni a könyveket, egy mozdulattal elérhető az egész könyvtárunk, ha nem akarjuk az olvasón tárolni. Az új Kindle wifis és 3G változatban lesz megvásárolható, és ahogyan eddig, a 3G ingyen netet jelent a világ száz országában.
A wifis Kindle 119 dollárba kerül, a 3G-s 179 dollárba, mától rendelhető, az Amazon október 1-től szállítja. Megtartják a legolcsóbb, 79 dolláros Kindle-t is, Jeff Bezos szerint azért, mert az nagyon népszerű volt a vásárlók körében. Csak az árát viszik még lejjebb, szeptember 14-től 69 dollárba kerül majd, így innentől kezdve tényleg csak annak nem lesz e-könyv-olvasója, aki nem akar ilyet.
Az Amazon 2007-ben dobta piacra az első Kindle olvasót és ezzel új korszak vette kezdetét. Olvasók már korábban is léteztek, de a Kindle mögött olyan hatalmas és szervezett gépezet állt, hogy könnyedén ki tudta szolgálni a legkülönfélébb vásárlói igényeket. Az első Kindle még 399 dollárba került és annyira népszerű volt, hogy alig öt és fél óra alatt eladták az összeset, a következő szállítmányra öt hónapot kellett várni. Az igazi forradalmat a harmadik generáció hozta 139 dolláros árával. Ezzel messze a versenytársak árai alá lőtt az Amazon, hatalmas siker lett az olvasó. A mostani Kindle-sorozat már az ötödik generáció.
Könnyebb, nagyobb, gyorsabb tablet
Három (plusz egy) új tabletet mutatott be az Amazon, az egyik a mostani modell továbbfejlesztése, a másik a 7, illetve 8,9 hüvelykes HD verzió. A Kindle Fire hatalmas siker volt megjelenése után, egy év kellett nekik ahhoz, hogy az amerikai eladások 22 százalékát magáénak tudhassa, büszkélkedett az Amazon vezérigazgatója. Az új modellnek negyven százalékkal lesz jobb a teljesítménye, kétszer annyi memóriát tesznek bele és jobb akkumulátort. Szeptember 14-től szállítják, az ára 159 dollár.
Egy nagyobb tabletet is bemutattak, a Kindle Fire HD-t, ez 8,9 hüvelykes, alig 8,8 milliméter vastag, 560 gramm a súlya, kijelzője 1920x1200 pixeles. Processzora OMAP 4470, a Texas Instruments gyártásában. Az Amazon vezérigazgatója ezt a Tegra 3 processzorokkal hasonlította össze (nagyon sok új tabletbe ezt teszik) és szerinte az OMAP 4470 negyven százalékkal jobb teljesítményre képes. Az internetre is gyorsabban és biztosabban tudnak kapcsolódni a két antennának köszönhetően (a tabletekbe általában egyet tesznek). A HD belső tárhelye 16 gigabájtról indul, ára 299 dollár (A Kindle Fire HD héthüvelykes változatát 199 dollárért árulják majd).
Végül pedig nem mobilt mutatott be az Amazon, ahogy azt várta mindenki, hanem mobilszolgáltatást. A Kindle Fire HD tablethez 4G LTE szolgáltatást vezettek be. Egy 32 gigabájtos, 8,9 hüvelykes 4G LTE Kindle Fire ára 499 dollár lesz, az adatcsomag pedig évi 49,99 dollárba kerül majd, havi 250 megabájtos adatforgalmat biztosít, 20 gigabájt online tárhelyet és tízdolláros, az Amazonnál felhasználható keretet ad.
Egy éve a piacon
Az Amazon tavaly ősszel lépett be a tabletpiacra a héthüvelykes Kindle Fire-rel. A karácsonyi szezonnak és a rendkívül alacsony, 199 dolláros árnak köszönhetően tarolt a piacon, az utolsó negyedévben összesen 4,8 millió Kindle Fire eladásával a piac 16,8 százalékát szerezte meg. Az őrült tempót azonban nem tudta tartani, év elején a harmadik helyre csúszott vissza az eladási listákon, a Samsungnak sikerült megelőznie a Galaxy tabletekkel (a listavezető természetesen az iPad). Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az Amazon úgy tudott ilyen piaci részesedést elérni, hogy a Kindle Fire-t csak az Egyesült Államokban lehetett megvásárolni.
A sikert megirigyelte a Google is, de leginkább megelégelték, hogy az androidos Kindle Fire tulajdonosai nem a Google Playről töltik le az alkalmazásokat, hanem az Amazonról. Júliusban be is mutatták saját héthüvelykes tabletjüket, a Nexus 7-et, melyen a legújabb Android fut és ugyanannyiba kerül, mint a Fire. Nyár végére kisebb árháború alakult ki a tabletek között, a héthüvelykes tabletek általában 199 dollárba kerültek, elsőként a Barnes & Noble szállította le az árait és a 8 gigabájtos Nookot 179 dollárért kezdte el árulni, a 16 gigabájtosat pedig 199 dollárért. Utóbbinál ötvendolláros volt az árcsökkenés.
A Nexus 7 megjelenésével szinte egyidőben megkezdődtek a pletykák arról, hogy az Amazon gyorsabb és vékonyabb tabletet adna ki. Ráadásul a hírek szerint erre készül az Apple is, a tabletpiac legnagyobb szereplője állítólag a hét inches iPad Minivel tarolná le a piacot. A harcnak tehát még nincs vége, a következő néhány héten bemutatják az új kütyüket, és majd a karácsony előtti vásárlási lázban derül ki, melyik gyártónak sikerült legjobban eltalálnia a vásárlók ízlését. Árban egyelőre az Amazon a legjobb.