Koronavírus adatok

2021. dec. 03.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Ferenc, Olívia
2 °C
5 °C

Újra kémkedésen kapták az Apple-t

2012.10.15. 21:22

Tavaly tavasszal nagy botrányt kavart, amikor kiderült, hogy az Apple akkori friss operációs rendszere, az iOS4 kémkedik a felhasználó után, rögzíti a GPS-koordinátáit, és egy titkos fájlban adatbázist épít belőle. Az Apple igyekezett elkenni a témát, majd kikapcsolta az adatgyűjtést a rendszerben - az máig homályos, hogy mire volt jó az egész, azt viszont máig nem bizonyította senki, hogy a telefonon, illetve az iTunes-szal szinkronizált pécén található fájl valaha eljutna az Apple-höz is. Másfél évvel és két operációsrendszer-generációval később az Apple-t újra kémkedésen kapták, most azonban nem a felhasználó földrajzi adatait rögzíti annak tudta nélkül, hanem a netezési szokásait. Az adatokat viszont ki is adja a hirdetőknek.

Az IDfA nevű technológia nem szerepel az Apple oldalán a rendszer újdonságait bemutató felsorolásban, azonban több hirdetésszervező is megerősítette a létezését. IDfa annyit tesz, identifier for advertisers, vagyis a azonosító hirdetők számára, ez egy minden telefont, illetve felhasználót egyedileg azonosító kód. A telefonszámmal, a telefon, vagy tablet szériaszámával, vagy a hozzá kapcsolt iTunes-felhasználónévvel nem köti össze a rendszer az azonosítót, így az adatgyűjtés névtelenül zajlik.

A rendszer úgy működik, hogy ha bármilyen weboldalt vagy alkalmazást megnyitunk, vagy alkalmazás letöltését indítjuk el, az IDfA számunkat az iOS6 elküldi az oldalon hirdetést megjelenítő szervernek. A hirdetőknek ez azért jó, mert könnyebben tudnak célzott reklámokat leadni - ha valakiről például az adatgyűjtés azt mondja, hogy sokat látogat autós oldalakat, a hirdetéskiszolgáló autókkal kapcsolatos reklámokat tud tolni neki. A gond az, hogy minderről a rendszer nemigen tájékoztatja a felhasználót, az opciót alapban bekapcsolva tartja, és a kikapcsolását is alaposan elrejti a menürendszer alján.

Az iOS6-ban a hirdetések adatgyűjtését érthetetlen módon nem a Privacy menüpont alá tették, hanem az általános beállításokhoz, ráadásul úgy vannak az opciók megfogalmazva, hogy a bekapcsolt állapot jelenti a követés letiltását, és a kikapcsolt az engedélyezését. A követés kikapcsolását a Settings -> General -> About -> Advertising útvonalon, a Limit Ad Tracking beállítás ON állásba kapcsolásával érhetjük el.