Rasszizmussal vádolják a Google keresőjét
Latanya Sweeney harvardi professzor szerint a Google keresője a tipikusan feketékre jellemző családi nevek mellé több olyan hirdetést ad, amely bűncselekménnyel kapcsolatos. A professzor úgy véli, emiatt a keresések rasszizmust kelthetnek a társadalomban. A Google tiltakozik a feltevés ellen, a BBC-hez eljuttatott közleményükben azt mondják, hogy rendszerük kiszűri a rasszista és erőszakos hirdetéseket. Amikor a cégek Google-hirdetést helyeznek el, meghatározzák, hogy mely szavak és kifejezések keresésekor jelenjen meg a hirdetés.
A tanulmányban a kutató azt vizsgálta, hogy bizonyos nevek mellett milyen hirdetések jelentek meg. A feketékre jellemző nevek mellett 25 százalékkal nagyobb arányban jelentek meg olyan hirdetések, amelyek arra biztatták a felhasználót, hogy keressen utána az adott névnek a bűnügyi nyilvántartásban.
A Leroy, Kareem és Keshia neveknél megjelent például egy Arrested? (Letartóztatták?) feliratú link. A Brad, Luke és Katie neveknél nem volt ilyen hirdetés. Latanya Sweeney szerint ez diszkrimináció. További probléma, hogy akár gyerekek nevei mellett is megjelenhetnek ilyen hirdetések.
A kutató elismerte, hogy a Google Adsense működésének részletesebb vizsgálatára is szükség van ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket levonjon. Elképzelhetőnek tartja, hogy a Google algoritmusa a társadalomban kialakult előítéleteket tükrözi, mivel a felhasználók aktivitása is befolyásolja a találatokat. Ugyanakkor azt is állítja, hogy meg is lehet változtatni ezt, hogy ne rasszizmusra, hanem éppen az ellenkezőjére nevelje a felhasználókat.