A Facebook csütörtökön bejelentette, hogy megveszi a Microsofttól az Atlas hirdetési technológiát. A Microsoft 2007-ben 6,3 milliárd dollárt fizetett az AQuantive hirdetési vállalatért, hogy sikerrel vehesse fel a harcot a Google ellen az online hirdetési piacon.
A lépés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a Microsoft tavaly kénytelen volt 6,2 milliárd dollárt leírni az Atlas csomag értékéből, és ezzel elkönyvelni az első veszteséges negyedévét, amire a cég tőzsdére lépése óta nem volt példa. A Facebook közleményéből nem derül ki, mennyiért vásárolták az Atlast. Az Ad Age információi szerint a licitálási időszak alatt bőven 100 millió dollár alatti ajánlatok érkeztek, és a Techcrunch egy belsős forrásra hivatkozva 50 millió dollárhoz közeli vételárról ír. Az üzlet tovább erősíti a két óriásvállalat kapcsolatát.
A Facebook számára az Atlas felvásárlásával minden a rendelkezésre áll egy saját különálló hirdetési szolgáltatás létrehozásához, amellyel végre pénzzé tehetné az egymilliárdot meghaladó felhasználói bázisa személyes adatait. A cég szerint azonban nem ez volt az üzlet célja. Brian Boland, a Facebook termékmarketingért felelős igazgatója szerint nem egy önálló hirdetési szolgáltatást szeretnének elindítani, hanem a Facebookon futtatott hirdetések hatékonyságáról akarnak részletesebb képet kapni. A hivatalos álláspontot a piaci szereplők és elemzők egyaránt kétkedéssel fogadják, és többé-kevésbé egyetértenek abban, hogy a Facebook az Atlas integrálását követően új alapokra helyezi hirdetési gyakorlatát.
A Facebook tavaly 4,3 milliárd dollár értékben adott el hirdetési felületet. Ez 36 százalékos növekedés 2011-hez képest, de a befektetők szerint a cég még mindig nem tudja elég gyorsan pénzre váltani a milliárdos felhasználói bázisát. Az eMarketer szerint a Google az idén várhatóan a 42,5 milliárd dolláros amerikai online hirdetési piac 43%-át fogja zsebre tenni, míg a Yahoo, a Microsoft és a Facebook részesedése 6-7% körül alakulhat.