Koronavírus adatok

2021. nov. 30.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
András, Andor
-4 °C
5 °C

Hamarosan felszállás közben is kütyüzhetünk

2013.06.23. 10:40
Az amerikai légügyi hatóság, az FAA hónapokon belül enyhíthet az elektronikai eszközök használatára vonatkozó korlátozásain.

Jó hírünk van azoknak, akik nehezen viselik, hogy fel- és leszállás alatt nem nyomkodhatják kedvenc kütyüjüket a repülőgépeken: az amerikai hatóságok a korlátozás enyhítését tervezik. A jelenleg érvényben lévő szabályozás értelmében a repülőgépeken csak akkor lehet bekapcsolni a tableteket, okostelefonokat, mp3-lejátszókat, e-book olvasókat és laptopokat, ha elértük az utazómagasságot. Az új javaslat értelmében ezeket az eszközöket hamarosan folyamatosan lehet majd működtetni, bár a mobiltelefonokat és tableteket csak repülési üzemmódba kapcsolva lehet használni.

A javaslat megvitatására eredetileg júliusban került volna sor, de az FAA (Federal Aviation Administration - Amerikai légügyi hatóság) szeptemberre halasztotta a vitát, mert a kérdés kivizsgálására felállított bizottság szeretné alaposabban felmérni az esetleges veszélyeket. A hatóság közleményt adott ki, amiben elismerik, tisztában vannak azzal,  mennyire szeretnék az utasok permanensen nyomogatni az eszközöket, de minden esetleges vészhelyzeti szituációt meg kell vizsgálniuk ahhoz, hogy engedélyezzék viszonylag korlátlan használatukat.

Érdekes, de a jelenlegi FAA-szabályozás értelmében 10 000 láb (kb. 3000 méter) alatt is nyugodtan lehet használni bármilyen elektronikus eszközt a repülőgépeken, de csak abban az esetben, ha a légitársaságok szó szerint minden olyan eszközre vonatkozóan elkészítették a megfelelő vizsgálatokat, amiket az utasok bekapcsolnának és bizonyítják, hogy azok nem interferálnak a repülőgép elektronikus rendszerével. Érthető, miért tiltja meg minden légitársaság a fel- és leszállás alatti kütyüzést.

A mobilhívások tilalma azért marad érvényben továbbra is, mert az FAA attól tart, a nagy sebességgel haladó repülőgépekről indított hívások nagy terhet rónak a mobilhálózatokra, ráadásul a repülőgépben kényszerűségből órákra összezárt utasok minden bizonnyal kiborulnának, ha az egész utasfülke folyamatosan telefonálna.

A tervezetből lehet, kiveszik majd a laptopokat, mivel ezek nehezebbek, mint egy tablet vagy okostelefon (egy mai modern, hordozható számítógép 2-3 kiló, míg egy tablet fél kilónál nem nehezebb), így esetleges vészhelyzetekben sokkal veszélyesebbek, és komoly sérülést okozhatnak az utasokban, ha zuhanás közben elszabadulnak.