Önvezető autón dolgozik a Tesla
Három éven belül elkészülünk az automata pilótával, ami egy autó fedélzeti számítógépén futva átveszi a sofőrtől a vezetés feladatainak 90 százalékát – mondta Elon Musk, a Tesla Motors alapítója egy interjúban a Financial Timesnak. Az elektromos autóiról ismert cég ezzel olyan versenybe száll be, amiben jelenleg a Google vezet, és a világ összes nagy autógyára éppen megpróbál felzárkózni. A teljesen automata, önvezető autó kereskedelmi bevezetését óvatosan 10-15 év múlvára becsülik az elemzők, ehhez képest a Tesla hároméves terve az autopilótára igen merész. Azt viszont már többször megtanulhatta a világ, hogy ha Musk mond valamit, azt akkor is érdemes komolyan venni, ha elsőre őrültségnek hangzik.
Az automata autókkal kapcsolatban egyre kevésbé maga a technikai megvalósítás tűnik a legkomolyabb akadálynak. Három amerikai állam már a KRESZ-be is beleírta, hogy a robotautók kimehetnek a forgalomba, a Google önvezető kocsija pedig 500 ezer kilométert nyomott le a kaliforniai metropoliszok csúcsforgalmában (az egyetlen balesete akkor történt, amikor pont egy ember vezette). Viszont komoly jogi problémákat vethet fel az önvezető autó például a sok milliárd dolláros biztosítási bizniszben: kié a felelősség egy esetleges balesetben?
A robotautóknak komoly kihívást jelent majd az is, hogy megnyerjék a vásárlók bizalmát, elvégre ma valószínűleg kevesen bíznák rá az életüket és a kocsijukat egy szoftverre – annak ellenére, hogy ugyanezt utasszállító repülők esetében minden további nélkül megteszik.
Az önvezető autó ezzel együtt óriási változásokat hozhat a közlekedés biztonságában (elvégre az autóbalesetek túlnyomó többségét emberi hiba, figyelmetlenség okozza, ami a robotpilótánál nem jön számításba) és hatékonyságában is. A balesetek és közlekedési dugók számának drasztikus csökkenése óriási pénzeket spórolna meg, és emberéletek százezreit mentené meg minden évben.