Mészároljon az Indexben!
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A kedden húszéves Doom többek között azért tudott minden idők egyik legemlékezetesebb számítógépes játéka lenni, mert támogatta a saját kiegészítők, pályák, grafikai elemek készítését. John Carmack eleve úgy írta meg a játék kódját, hogy az könnyen módosítható legyen, és a játék megjelenésekor az id Software nyilvánossá tette a használt pályaszerkesztő program forráskódját (pár év múlva pedig magának a Doomnak a forráskódját is).
Ennek köszönhetően követhetetlen gyorsasággal születtek netszerte a házilag barkácsolt .wad fájlok a játékhoz (a legendás kiterjesztés a where's all the data, azaz „hol vannak az adatok” rövidítése). Később a rajongók egyre kifinomultabb szerkesztőprogramokat írtak, hogy a pályakészítés minél egyszerűbb legyen. Az egyik ilyen a Doom Builder, aminek megnéztük az oktatóvideóit, és arra jutottunk, hogy erre mi is képesek vagyunk. Megcsináltuk tehát az Index szerkesztőségét Doom-pályában. Titkos falakkal, fegyverekkel, kulcsra zárt ajtókkal, szörnyekkel, ahogy kell.
Rögtön hozzá kell tennünk, hogy az Index működéséhez nagyon sok ember hozzájárul, és nem tudtunk mindenkinek az irodáját doomosítani, részben technikai akadályok miatt (a játékben még nem lehettek egymást fedő emeletek, a salesesek pedig felettünk dolgoznak, a másodikon), részben lustaság miatt (bocs, Index-programozók). Csak a tartalmat előállító szűk szerkesztőség munkahelyét öntöttük poligonokba és textúrákba, és még így is kisebb csalásokra kényszerültünk (például a szerkesztőségben álló tartóoszlopok valójában hengeresek, de a játékban nincsenek íves pályaelemek), illetve pár dolgot kihagytunk, ablakokkal például nem fárasztottuk magunkat. És persze a végtelenségig lehetne még csicsázni, új textúrákat készíteni, trükkös pályaelemeket beépíteni. Azért a Doomdex így is önfeledt vigyort hozott ki a kollégákból – reméljük, önnek is tetszeni fog. Ha mindig is be akart olvasni ezeknek a szemét óbudai zugfirkászoknak, most megteheti. Láncfűrésszel, shotgunnal (sőt, duplacsövű shotgunnal, mert a Doom II-re építettük a szerkesztőségi pályát).
Így játszhat a Doom-Indexszel
Sajnos nincs olyan böngészőben játszható online Doom-verzió, amihez saját pályát lehetne csatolni, ezért XX. századi módon, paraméterekkel kell bohóckodni, és össze kell parancssorozni a kezünket.
- Mivel a Doom megjelenésekor a Windows még nem operációs rendszer volt, le kell tölteni egy DOS-emulátort. A DOSBox a legjobb.
- Ezután be kell szerezni a Doom II-t – mivel a játéknak shareware verziója is elérhető, ez nem lesz nehéz.
- És persze le kell tölteni az Index-pálya wad fájlját.
- A DOSBox indítása után a mount paranccsal hozzá kell rendelni egy virtuális meghajtóhoz (legyen x) azt a könyvtárat, amiben a Doom II van (ez nálam c:\games\doom2), majd belépni a létrehozott meghajtóra. Valahogy így:
mount x c:\games\doom2
x:
- Ha nem kicsomagolt, hanem telepítőverziót töltött le a Doom II-ből azt ezután tudja telepíteni (az install.bat fájllal).
- Másolja az index.wad fájlt abba a könyvtárba, ahol a Doom II van, majd DOSBox alól adja ki a következő parancsot:
doom2 -file index.wad
És már indul is a játék, rögtön az első pálya lesz az Index.
Ha nem akar vesződni a fentiekkel, vagy a munkahelyén nincs joga telepítgetni a gépére, akkor a lenti videóban nézheti végig, ahogy az Indexet eléri a végzet (szigorúan csak billentyűzettel játszottunk, mint a régi szép időkben). Ha Indavideót nézni sincs joga, akkor nincs több ötletünk, esetleg váltson munkahelyet.
Ha később kipróbálná a pályát (ami egyébként elég nehéz lett), és nem akar előre tudni spoilereket, most hagyja abba az olvasást, mert zárásul némi segítség jön azoknak, akik esetleg nem bírnának a Doomba öltött Indexszel.
- Rögtön a kezdéskor a lépcső alján van egy láncfűrész, vegyük fel, és használjuk is a bejárattól balra levő recepciós lányokon.
- A nagy hodályban erre persze felbolydulnak a newsroomba beosztott ügyeletesek, politika- és gazdaság-rovatosok, nem is beszélve a képszerkesztőnkről. Sok esélyünk nincs, ha nem használjuk ki, hogy egymást is eltalálják néha (óvakodjunk a pokolbáró képében támadó Dudás főszerkesztőtől!). Legjobb, ha bemenekülünk a recepcióval szemközti vécékbe, amíg ritkítják egymást.
- Oda egyébként is be kell menni, mert a szerkesztőség egyik zugdohányosa ott őrzi a kék kulcsot.
- Az átvezető folyosón az egyik ajtó nem nyílik – ez Uj Péter volt irodája, ide majd később lehet beteleportálni.
- A második nagy hodályban zsúfolódik össze a sport-, a kult- és a techrovat, valamint a Velvet és a Totalcar. Jó taktika, ha átrohan közöttük, és gyorsan bevágódik a szemközti vécéblokkba vagy a kék kulccsal védett tárgyalóba, mert az eltévedt ellenséges lövedékek miatt az említett rovatok jó eséllyel egymás torkát fogják átharapni. A másik lehetőség a hodály bejáratától rögtön jobbra levő sérthetetlenség-powerup felvétele.
- Ha már nagytárgyaló: a csocsóasztal melletti ajtó mögött található a piros kulcs.
- A techrovatos hodályból kivezető baloldali ajtó egy újabb lépcsőfordulóba nyílik – ha itt leesünk, lávába érkezünk, ahol viszont egy teleportot találhatunk. Ezt használva jutunk Uj Péter irodájába, ahonnan a BFG9000 szuperfegyverrel felszerelkezve mehetünk tovább a videósok szobái felé.
- A második hodályból nyílik egy pingpongterem is, annak az egyik fala titkos ajtó, ami a jogászok irodájába visz (és nem mellesleg itt a sárga kulcs) – ezen keresztül másik útvonalon, a piros ajtó megkerülésével is meg lehet közelíteni a videósokat.
- A videós hodályban balra az utolsó ajtó mögött található a videóstúdió. Ott egy forgatásról itt felejtett cyber demon randalírozik – nem kell megölni a győzelemhez, de el lehet vele játszani.
- A sárgakulcsos ajtó mögötti főnöki irodában van a pálya vége.