A népszerű videocsatorna, a Machinima promóciós kampányra szerződött a Microsofttal. Ez még nem lenne probléma, de a szerződés kiszivárgott részletei szerint a Machinima sajátos fizetési feltételekben egyezett meg a Microsofttal. Az Ars Technica cikke szerint a Microsoft állítólag három dollárt ajánlott CPM-enként (ezer megtekintésenként), ha valaki olyan videót készít, amiben pozitívan nyilatkoznak az Xbox One-ról.
A Pastebinre feltöltött szerződésrészlet szerint a kampány célja, hogy felkeltse az érdeklődést a Microsoft konzolja iránt. Olyan önkénteseket kerestek, akik be tudják tartani a videókészítési szabályokat. Ebben az áll, hogy a videókban nem lehet becsmérelni a Microsoftot, a Machinimát, vagy a videóban szereplő játékokat, és tudatni kell a nézővel, hogy Xbox One-on játszunk.
Ebben még nincs semmi különös. Ami igazán érdekes, az a szerződés titkos záradéka. Eszerint ugyanis a kampányban résztvevő személy
beleegyezik, hogy titokban tartja a megállapodással kapcsolatos összes részletet, amibe korlátozás nélkül beletartoznak a promóciós követelmények és az alul részletezett CPM-kompenzáció – áll a szerződésben.
Vagyis a résztvevők nem beszélhetnek a szerződési feltételekről, és követniük kell a Microsoft tartalomgyártásra vonatkozó utasításait.
Rajongó vagy, vagy fizetnek?
Innentől fogva viszont nem lehet megmondani, hogy egy videókészítő őszintén lelkesedik az Xbox One-ért és a játékokért, vagy azért, mert a Microsoft ezer kattintás után 3 dollárt fizet neki, ha dicséri a gépet. A Microsoft kampánya ezért elsősorban a játékrajongók megítélésének árthat.
Hogy a szerződési feltételek jogot sértenek-e, az országonként változó. A mostani kampány elsősorban az Egyesült Államokra vonatkozik, de – ahogy az Ars Technica cikke is rámutatott – a brit törvények szerint a Microsoft feltételei sértik a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság előírásait.