Légi utántöltést tanulnak a magyar Gripen-pilóták
A Légierő blog azt írja, még idén megkezdődhet a magyar Gripen-pilóták továbbképzése: most először gyakorolhatják a légi utántöltést (air-to-air refueling, röviden AAR). Bár korábban már volt példa arra, hogy magyar pilóta ült a kétüléses gépben utántöltés közben, ez lesz az első alkalom, hogy magyar pilótákat képeznek ki magyar Gripenekkel az utántöltés elvégzésére.
A blog azt írja, még nem világos, hogy fog zajlani a kiképzés, de valószínű, hogy svéd-magyar együttműködés keretében. Ha így lesz, feltételezhetően a Flygvapen C–130 tankergépet fogják használni, és a magyar vadászpilótákat svéd oktatók fogják segíteni. Ez persze még nem biztos: tankergépként szóba jöhet a Luftwaffe A310 MRTT-je, a francia KC–135FR, az olasz KC–767, illetve az amerikai KC–135R is.
A kiképzés nem egyszerű feladat, mivel a Gripen teleszkopikus fogadócsöve tervezési okok miatt elég rossz helyre került. A fogadócső feje kiesik az előre néző pilóta látóteréből; nagyjából a bal válluk fölött-mögött található.
A képzésre azért is lehet szükség, mert a magyar pilóták 2015 második felében, illetve 2016 első felében légvédelmi feladatokat fognak ellátni a Baltikumban. Az ebben részt vevő pilótáknak rendelkezniük kell AAR-képesítéssel. Bár ez nem elvárás, szolgálat közben nagyobb rugalmasságot biztosíthat. A Gripen blogja szerint ahhoz, hogy időben felkészülhessenek a feladatra, a pilóták kiképzésnek még idén nyáron meg kell kezdődnie.