Super Mario német agyat kapott
A német Tübingeni Egyetem kutatói újraprogramozták a Game Boy Advance-ra megjelent Super Mario Advance-t, és mesterséges intelligenciát adtak a főszereplőnek. Hogy ennek mi értelme volt? Hát az, hogy a környezet és a reakciók kiismerésével Mario egyre okosabbá válik – annyira, hogy idővel saját magától is eljuthat a játék végéig.
Maguktól tanuló algoritmusok eddig is léteztek – az FPS játékokban használt, mesterséges intelligencia által irányított botok például kiismerték az emberi játékosok játékstílusát, és alkalmazkodtak is hozzá –, de a német kutatók ennél egy lépéssel tovább mentek. A felturbózott Mario meghallja és értelmezi a szóban kiadott utasításokat, megtanulja, hogy mi jelent rá veszélyt és hogy juthat tovább, illetve érzései is vannak.
Mario reagálni is tud a szóbeli utasításokra, illetve a szöveges üzeneteket arra is használhatja, hogy bővítse a tudásbázisát. A kognitív kutatásokkal foglalkozó tanszék vezetője, Martin Butz szerint a mesterséges intelligencia igazi különlegessége az öntanuló képesség: a főszereplő egy idő után kiismeri a pályaelemeket, az ellenfelek viselkedését, és a korábbi tapasztalataira alapozva reagálhat bizonyos helyzetekre.
Mivel a Mario-játékok egyik kulcseleme az extrák, például a pénzérmék begyűjtése, a kutatók érzelmeket is adtak Mariónak: konkrétan az éhséget. Ha Mario ráugrik egy pénzérmére, az csökkenti az éhségét, így egy idő után motiváltnak érzi magát, hogy begyűjtse az összes pénzt a pályán, és ne legyen éhes.
A projektet eredetileg csak szórakozásból indították, de végül illusztrációs anyag lett belőle, annak a bemutatására, hogy milyen kutatómunkával foglalkoznak a kognitív tudományok szakértői. A felturbózott játék egyelőre csak prototípusként létezik, de a tervezők idővel szeretnék nyilvánosan hozzáférhetővé tenni.