További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A hatóság felügyeleti eljárásában a Magyar Telekomnak a szolgáltatáskorlátozással kapcsolatos gyakorlatára 2013. október 1. és 2013. december 31-e közötti időszakra, a vezetékes hírközlési szolgáltatások körében (vezetékes telefon, vezetékes internet-hozzáférés, analóg és digitális kábeltelevízió, IPTV és műholdas televízió) vizsgálta – írja az NMHH közleményében.
A felügyelet szerint a szolgáltatás korlátozásának csak előzetes értesítés után, és csak akkor van helye, ha az előfizető az abban szereplő tartozását az értesítés kézhezvételétől számított 30 napos határidő alatt sem rendezi.
Olcsó húsnak híg a levele
A Telekom viszont olyan előfizetőknél is alkalmazta a szolgáltatások korlátozását, akiknél a jogszabály által előírt értesítési kötelezettségének nem tett igazolhatóan eleget. Az előzetes felszólító leveleket ugyanis normál postai küldeményként küldte el, így sem azt nem tudta az igazolni, ez mikor történt, sem pedig azt, hogy a levelek az előfizetőkhöz eljutottak-e és ha igen, milyen időpontban.
Jogot sértettek azzal is, hogy a díjtartozások megfizetésére nem biztosították 30 napos határidőt, amit a felszólítás keltezésétől, nem pedig a megérkezéstől számították. Ráadásul a szolgáltatást akkor is korlátozták, ha az előfizető az eredeti tartozását megfizette, de a folyószámláján később keletkezett lejárt tartozás szerepelt.
Már 12-szer felszólították
A vizsgálatban nem egyedi esetekről, hanem a szolgáltató általánosan, hosszú idő óta követett gyakorlatáról van szó, és a szolgáltató a vezetékes elektronikus hírközlési szolgáltatások hazai piacának legnagyobb, több millió előfizetőt kiszolgáló szereplője. A szolgáltató a vizsgált időszakban a helyhez kötött telefon-, a helyhez kötött internet hozzáférési, valamint a vezetékes, műholdas és IP-alapú műsorterjesztési szolgáltatásokat 72 300 esetben korlátozta díjtartozás miatt, és ugyanebben az időszakban 32 087 előfizetőnek számított fel visszakapcsolási díjat.
Ezt a gyakorlatot már 23 alkalommal vizsgálta a hatóság. Ezek közül 12 alkalommal felszólította és kötelezte a céget az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és az általános szerződési feltételek szerinti megfelelő szolgáltatásnyújtásra, ezeken felül pedig további 11 alkalommal összesen 23 millió forint értékben pénzbírságot is kiszabott.
A vezérigazgatót külön megbüntették
Mivel a jogsértéseket nem először állapította meg a hatóság, a szolgáltató vezérigazgatóját – akinek felelősségi körébe tartozik a jogkövető magatartás biztosítása – 2 millió forintra bírságolta az NMHH.
Emellett kötelezték a Telekomot a jogsértések megszüntetésére. A Magyar Telekom az eljárás alatt együttműködő volt, és már időközben igyekezett a beazonosított problémákra megoldást találni.