További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Végre kiderült valami a 2014 márciusában lezuhant, pontosabban nyomtalanul eltűnt MH370 számú malajziai járatól: a repülőgép egy darabját elvileg megtalálták egy apró sziget párjainál az Indiai-óceánon. De honnan tudják a szakértők, hogy egy roncs melyik repülőgéphez tartozik? Mára előkerült egy bőrönd is ugyan, de már előtte bejárta a sajtót, hogy a szakértők biztosak benne: megvan a márciusban eltűnt gép.
Réunion szigeténél, 580 mérfőldre délre Madagaszkárnál a szárny egy darabját találták meg, legalábbis Xavier Tytelman francia repülésbiztonsági szakértő szerint. A roncsokat egy csapat ökológus találta meg, akik a partot tisztították, egy fotós küldte el a képeket Tytelmannak, aki a fotelből tippelgetett. A Boeing és a francia légügyi hatóság szakemberei viszont már dolgoznak rajta, hogy biztosan beazonosítsák a gépet dizájnja, a rajta lévő számok és időjárási nyomok alapján.
Similitudes incroyables entre le flaperon d'un #B777 et le débris retrouvé ce matin à #LaReunion... #MH370 ? pic.twitter.com/GDkzRLwi2h
— Xavier Tytelman (@PeurAvion) July 29, 2015
A roncsdarab Tytelman szerint úgynevezett csűrőfékszárny (fékszárny-csűrőlap kombináció), mozgatható rész a szárnyon végén. Az igazi bizonyíték az lenne, ha megtalálnák a számot rajta, ami egyedi minden gépen, addig marad a hasonlóság, ami azért megvan, ahogy a fenti képen is látszik, a tervrajzokkal összehasonlítva (amit a Boeingtől küldött el neki egy mérnök).
Ha a szakértők a helyszínen megtalálják a vonalkódot, sorszámot, könnyű lesz beazonosítani a gépet. Az sorszám konkrét géphez kapcsolja. Tytelman eddig annyit talált, hogy „BB670”, ami valószínűleg egy része lehet a sorozatszámnak. Ha nem találnak egyértelmű azonosítókat, akkor is kikövetkeztethető a roncsok eredete például a fémszerkezet vastagságából, a szegecsek mintázatából.
De a csűrőfékszárny szerkezetét is először több másik géphez hasonlítják majd a szakértők, hogy biztosra menjenek. Nem messze a területtől egy Airbus A310-es is lezuhant az óceánba 2009-ben, lehet, hogy abból van a darab. Ha annyi kiderül, hogy az alkatrész 777-es típusú Boeingből van, már nyert ügyük van a szakembereknek: az MH370-es az egyetlen, amely valaha lezuhant az óceánba.
De még ezután sem lehet vége a nyomozásnak: a mostani helyszín négyezer mérföldre van attól a ponttól, ahol az MH370 valószínűleg lezuhant. A többi darabot is meg kell majd találni. A Boeing egyelőre hivatalosan nem kommentálja az ügyet.