Zsanett, Janka
10 °C
20 °C
Index - In English In English Eng

Nehéz lesz a Google-nak Kína visszahódítása

2015.09.11. 19:41

A Google vezérigazgatója nem titkolja szándékát, vissza akar térni Kínába a Google Playjel, az Android alkalmazásboltjával. De ez egyáltalán nem lesz egyszerű feladat. A cég öt évvel ezelőtt kvázi kivonult Kínából, mert elege lett az öncenzúrából. Azóta csak korlátozottan van jelen a világ legnagyobb internetes piacán, de legtöbb szolgáltatása elérhetetlen az országban.

Világos volt, hogy ez így nem mehet sokáig, Kína egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy teljesen ignorálják. A piaci szakértők és elemzők is egyetértenek ebben, a Google-nak jelen kell lennie Kínában. Példaként az Apple-t említik, amely tavaly 13,2 milliárd dolláros bevételt ért el csak az utolsó negyedévben (beleértve Hongkongot és Tajvant is).

A Google azonban szinte minden területen hátrányból indul, olyan óriáscégek vették át helyét, mint a Baidu, Tencent, Alibaba és Qihoo 360. Ezek megalkották saját termékeiket, hogy helyettesítsék vagy akár túl is szárnyalják a Google szolgáltatásait.

A hídfőállás lehet a Google Play, de utána a többi szektorban is meg kell jelenni. A kínai hatóságok kevésbé fogják fenyegetőnek találni a Playt, mint a keresőt vagy a Gmailt, így könnyebb dolguk lesz. Persze vannak olyanok is, akik szerint a riválisok túlságosan is be vannak ágyazódva, ráadásul mindenben együttműködnek a kínai hatóságokkal, még a cenzúrát is beleértve.

Kína idén a világ legnagyobb mobiljátékpiacává válik évi hatmilliárd dolláros bevétellel. A mobilon elköltött pénz 90 százaléka játékokra megy el. A Google Play jelen van ugyan, de a 800 millió mobilozóból csak 21 milliót ér el. A versenytársaké a piac, a Qihoo, Tencent és Baidu birtokolja a piac kétharmadát. Még a helyi gyártóknak, a Huaweinek és a Xiaominak is megvan a saját alkalmazásboltja.

Ezek miatt gondolják sokan, hogy a Google bizony elkésett.