Nem, nem lesz a Facebookon utálomgomb
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az egész világon körbeszáguldott kedden este a hír, hogy Mark Zuckerberg vezérigazgató bejelentette, jön a diszlájk-gomb Facebookra. Ha azonban jobban megnézzük, mi is történt, kiderül, hogy bármilyen jól hangzik, Zuckerberg valójában nem ezt jelentette be.
Dislike? Diszlájk? Nemtetszik? Utálom?
Mivel nincs ilyen gomb, elterjedt írásmódja sincs, de a like esetében mára bevett szokás lájkot írni, úgyhogy ebben a cikkben diszlájk lesz a dislike is.
De akkor mi az, amit bejelentett?
A keddi nyilvános kérdezz-felelek során a moderátor rögtön belecsapott a lecsóba, körülbelül másfél percet kellett várni, hogy elhangozzon a szájából a bűvös diszlájk. Érdemes megjegyezni, hogy már maga a kérdés se pont erre vonatkozott: “Több opcióra van szükségünk, mint az egyszerű lájk. Miért nincsenek más lehetőségek, mint a »sajnálom«, az »érdekes« vagy a »diszlájk«?”
Zuckerberg erre így válaszolt: “Az emberek sok éve kérdezgetnek a diszlájk-gombról, talán több százan kérdezték már ezt. A mai különleges nap, mert ma azt mondhatjuk, hogy dolgozunk rajta, és nagyon közel állunk, hogy elindítsuk a tesztelését. Eltartott egy darabig, hogy eljussunk idáig, mert
nem akartunk csak egy diszlájk-gombot fejleszteni, nem akarjuk, hogy a Facebook olyan fórummá váljon, ahol az emberek fel- vagy leszavazzák mások posztjait. Nem ilyen közösséget akarunk létrehozni.
Ezután még azt is elmondta, hogy az évek során megértették, hogy az emberek nem feltétlenül ezt kérik tőlük, hanem hogy empátiát fejezhessenek ki. Több opciót akarnak kínálni, erre van egy ötletük, amit tesztelni fognak,
és remélhetőleg valami olyasmivel fogunk előállni, ami kielégíti a közösségünk igényeit.
Vagyis valójában három dolgot mondott Zuckerberg:
- nem akarnak leszavazós gombot
- megértették, hogy az emberek se ezt igénylik
- ki akarják elégíteni az emberek igényeit
Várhatók egyelőre nem részletezett új megoldások, de magával a diszlájkkal kapcsolatban ugyanaz az álláspont, mint öt éve. Már 2010-ben is világossá tették, hogy nem lesz, és azóta is ezt ismételgetik rendületlenül. 2013-ban például a cég egy Bob Baldwin nevű mérnöke, aki azt javasolta, hogy ha valaki illetlennek tartja egy adott szituációban a lájk-gombot, írjon inkább egy kommentet, az biztosan többet jelent majd a posztoló ismerősnek.
Valójában most sem hangzott el igazán nagy újdonság, hiszen Zuckerberg ugyanígy egy kérdésre válaszolva már tavaly decemberben is hasonlóan nyilatkozott a témáról. Akkor azt mondta, gondolkoznak olyan megoldáson, amellyel az emberek többféle érzelmet tudnának kifejezni a tetszikezésen túl, akár negatívat is, ha az jó szándékú (ilyen lehet például a részvét egy gyászhírnél, amit elég bizarr a mostani kedvelés opcióval tolmácsolni). Azt viszont egyértelműen kijelentette akkor is, hogy ez nem a diszlájk-gomb lesz, mert az nem tenne jót a közösségnek.
Kerülőutak persze eddig is voltak, ha valakinek a diszlájk-gomb volt a legnagyobb vágya. A Facemod nevű, gyakran idézett Firefox-kiegészítő ugyan már egy ideje nem érhető el, viszont több böngészőhöz is bőven találni alternatívát. Ezek általában reklámokat is megjelenítenek, és csak az látja, hogy használjuk valamelyiket, aki szintén telepítette ugyanazt a kiterjesztést. Ráadásul ezek a nem hivatalos megoldások gyakran el-eltünedeznek, és hiába bukkannak fel mindig újabbak, frusztráló az állandó újratelepítgetés.
Miért nem lesz továbbra se diszlájk-gomb?
Látható, hogy bár Zuckerberg nem fogalmaz a lehető legvilágosabban, de következetes a véleménye. Továbbra is az a hivatalos indok, hogy “ez nem egy olyan közösség”. Nem olyan, mint például a Reddit, amelyre nem nehéz ráismerni Zuckerberg utalásából, és ahol vígan megélnek a trollok is (bár manapság kicsit nehezebb az életük.)
A hagyományosan pozitív önkép építésére, “lájkoltatásra” használt Facebook szellemiségéhez valóban nehezen passzolna a negatív opció, bár az egyik előnye épp az lehetne, hogy közelítené a Facebookot a való élethez. Sok kritikát kap az oldal, vagy inkább a felhasználói azért, mert hamis képet építenek fel magukról, és mivel az oldal a pozitív visszacsatolást helyezi előtérbe a lájk-gombbal, ezek a kirakat-önképek önmagukat gerjesztik is. Ilyen célból azonban nyugodtan kijelenthetjük, hogy biztosan nem fognak soha semmilyen gombot bevezetni.
A közösség védelme mellett legalább ilyen fontos, sőt sokak szerint az egyetlen valódi indok, hogy a reklámokból élő Facebook hirdetői óriási diszlájkot nyomnának egy ilyen gomb ötletére. Ami érthető is lenne, hiszen ki szeretne még fizetni is azért, hogy a célcsoport esetleg látványosan leszavazza a drága pénzért összerakott hirdetését. Más kérdés, hogy ha a célcsoportnak nem tetszik egy reklám, talán magával a reklámmal kellene valamit kezdeni, ilyen értelemben a negatív visszajelzés lehetősége a cégek jól felfogott érdeke is lehetne.
Mi az értelme ennek az egésznek?
Ahogy Zuckerberg most és decemberben is elismerte, teljesen legitim a felhasználók igénye, hogy többféle reakció közül válogathassanak. Más kérdés, hogy ezt hogyan lehetne gyakorlatban is megvalósítani. Mivel ezzel kapcsolatban semmi konkrétumot nem mondott, nyugodtan találgathatunk.
Az egyik lehetőség, hogy minden poszt alatt megjelenik ugyanaz a néhány további gomb a lájk mellett. Egy másik megközelítés lenne, hogy a posztolóra bízzák, milyen gombot engedélyez a bejegyzése alatt, attól függően, hogy mit tart helyénvalónak. Neadjisten még az is elképzelhető, hogy egy algoritmus próbálja meg kitalálni a használt szavak és a poszt stílusa alapján, hogy milyen gombok illenek hozzá.
Másfelől az is lehet, hogy az egész trolltémát túllihegi a cég, hiszen épp a menekültválság nyomán elszabaduló facebookos indulatok is mutatták meg, hogy a trollkodást, anyázást, gyűlölködést nemhogy gond nélkül megoldja a közösség külön gomb nélkül is, de a kommentelés hatékonyabb eszköz is a negatív vélemény kifejezésére. Békésebb hely lenne az internet, ha mindenki inkább udvariasan nyomna egy nemtetsziket ahelyett, hogy háromsoros káromkodást kezdene csupa nagybetűvel begépelni. (Zuckerberg is említette egyébként a menekültes példát, bár ő éppen arra hozta fel, hogy ha valakit megérint ez a probléma, kifejezhesse az együttérzését a gombbal.)
Bizonyos szempontból maga a Facebook is profitálhatna abból, ha többféle reakciógombot tennének elérhetővé. A cég abból él, hogy minél jobban kiismerjen bennünket, minél pontosabb hirdetési profilt építhessen fel az interakcióinkból. Márpedig könnyű belátni, mennyivel árnyaltabb képet kapnának a felhasználóikról, ha nem egyetlen lájkban vagy egy nehezebben mérhető kommentben, hanem takaros gombnyomogatással fejezhetnénk ki a preferenciáinkat.
Más kérdés, hogy egy ilyen, tömegek által világszerte jól belakott hely, mint a Facebook, bőven nemcsak a saját felületét befolyásolja egy-egy ilyen változással. A lájkolás (sőt még a csúnyán megbukott Google+ pluszegyezése is) gyorsan beivódott a köznyelvbe, a gombok nyomogatása mellett betűvel is kiírjuk. A netes kommunikációban pedig a diszlájk mint szó már réges-régen elterjedt széles körben, és emoticon formájában is sokan használják a lefelé mutató hüvelykujjat. A cég már akkor is csak igazodhatna ehhez a létező gyakorlathoz, ha holnap odarakna egy “gyűlölök mindenkit”-gombot az összes cicás videó alá.
Sőt, már magát a lájkot is sokféleképpen lehet használni és értelmezni, nem feltétlenül azt jelenti, hogy tetszik a megosztott tartalom. Egyetlen gomb más-más szituációban különböző dolgokat jelenthet , például hogy “oké”, “tudomásul vettem”, “értem”, “köszönöm”, “hozzájárulok” és így tovább.
Mindenesetre úgy tűnik, lesznek új gombok, bárhogy is működjenek majd. Az is biztos, hogy diszlájk ezúttal se lesz. Meg tudta volna ezt fogalmazni úgy is Zuckerberg, hogy világosabb, pontosabb és kevésbé félreérthető legyen? Hogyne. Hozott volna akkor ennyi médiafelhajtást, szenzációs szalagcímet és lájkot? Köszönjük a figyelmet.