Észak-Korea autót csinált
Észak-Koreában mindenhez értenek, még autót is tudnak gyártani. A Pjonghva (béke) autógyár Kim Dzsongun szakértő vezetésével gyártja az autócsodákat. Az autógyár persze nagyon kevés autót gyárt, hiszen az észak-koreaiak közül csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy autót vezessenek. Export pedig nincs.
A gyár Nampo városában van, Észak-Korea nyugati partjainál. Phenjanban egyetlen egy üzletben lehet megnézni és megvenni az autókat, itt lehet tesztvezetésre is jelentkezni. Alkatrészeket is ebben az egyetlen üzletben adnak, ha meghibásodna a járgány.
Jelenleg több modellből választhatnak a szerencsés vásárlók, ezek olyan fantázianeveken futnak, mint a Kakukk vagy Korea Földje. Az autók legtöbbje nevesebb autómárkák másolata, legalábbis dizájnban. Néhány nagyon hasonlít egyes KIA vagy Volkswagen modellekre, de vannak olyanok is, amelyek mintha egy kisgyerek fantáziájából léptek volna elő.
Az országban viszonylag elterjedtek a gyártó autói annak ellenére, hogy évente csak néhány ezer darabot gyártanak. A gyár honlapja tízezer autóról beszél, de dél-koreai források inkább kétezer alatti számot becsülnek. Phenjanban 10-20 százalék a Pjonghva autók aránya, vidéken ennél kevesebb. Az autókat 10-30 ezer dollár között árulják.
A Pjonghva autógyárat 1999-ben alapították a dél-koreai Egyesítő Egyház és az észak-koreai Rjonbong vállalat segítségével. Az Egyesítő Egyház alapítója Szun Mjungmun iparmágnás még az egységes Koreában született, északi területen, majd Dél-Koreában élt. Halálakor teljesen északi kézbe adta az autógyárat. A Pjonghva eleinte régebbi Fiat és kínai Brilliance autók gyártására kapott licencjogokat, ám azóta több kínai és dél-koreai modellre is gyártási jogot szerzett.