Judit
2 °C
7 °C
Index - In English In English Eng

Megnéztük a Playstation 4 és felet

8172762927246825824-account id=1
2016.09.08. 10:37
A Sony New Yorkban mutatta be a Playstation 4 Prót, vagy ahogy a képességei alapján hívhatjuk, a Playstation 4 és felet. A konzol néhány apróságban változik, mégis kulcsfontosságú szerepe lehet majd abban, hogy a japán cég hosszabb távon, egészen a következő konzolgenerációig meg tudja tartani az előnyét a nagy rivális Microsofttal szemben.

Sony-bemutatóra menni elég kétesélyes dolog, mert vagy óriási show-t csinálnak, vagy még az érdekesebb újdonságaikat is úgy adják elő, mintha ők kérnének elnézést, hogy megint lesz pár tízmillió ember, aki megveszi a termékeiket. A New York-i Playstation Theaterben bemutatott Playstation 4 Pro (ami korábban Playstation 4 Neo néven futott, de ezt már tényleg csak azért írom le, hogy megdöntsem a Playstation-leírási világrekordot egy mondaton belül) például egész izgalmas volt. Annak ellenére, hogy a legkomolyabb újítását sokmilliós prémium tévéken lehet majd kiélvezni igazán. Ezt viszont ügyesen ellensúlyozta, hogy a világ legunalmasabban beszélő embereit rakták bele egy amúgy is sótlanul előadott bemutatóba.

Fotóknál bejött

Az említett újítás amúgy a HDR. Sajnos vagy szerencsére nem lehet besorolni az aktuális, semmit sem érő, de komoly marketingerővel bíró lehetőségek közé (mint például a 3D), mert a HDR tényleg jó dolog. A lényeg, hogy az amúgy sem csúnya, leginkább 4K felbontású képet sokkal szín- és kontrasztgazdagabban mutatja a tévé. A titok a megjeleníthető színek számában, illetve a sötét és a világos közti nagyon széles spektrumban rejlik.

A HDR a fényképezésben azt a trükköt jelenti, hogy a gép egy kép helyett többet lő egyszerre: egy átlagosat, párat pedig attól eltérő beállításokkal. Ez azért jó, mert a részképek átlagolásával szélesebb dinamikatartomány érhető el, vagyis a képen sem a világosabb, sem a sötétebb részek nem dominálnak majd, hanem nagyjából olyan lesz az egész, mint ahogy a szemünk a valóságot látja.

A HDR nem is olyan régóta betört a tévék versenyébe is, elméletileg van is szabvány, ami leírja, mit kell tudnia egy készüléknek, amire rászitázzák a HDR Capable feliratú logót. Egyelőre elég szűk az a réteg, akinek nem okoz problémát az ilyen tévék vásárlása: egy-két-három-satöbbi millió forintba kerülő modellekről beszélünk.

Jövőálló

A Sony új konzolja azonban nem a mának készült, hanem a következő néhány évnek. A következő néhány év pedig valószínűleg pont azt hozza majd, amit a Playstation 4 Pro megcéloz:

  • a 4K felbontás elterjedését,
  • a VR-szemüvegek berobbanását,
  • a HDR-szabvány sikerét.

A fenti három dolgot mind megígéri a PS4 Pro, bár igazán még egyik lehetőség sem adott. Az egyetlen, aminek értelme lenne, fura módon kimaradt: a hírek szerint az új gép nem támogatja majd a 4K bluray-lemezek lejátszását (pedig a Sony amúgy elképesztő pénzeket tolt bele a formátum támogatásába).

További érdekesség, hogy a Pro ugyan elég sok dologban eltér majd a 2013-as eredeti, vagy az épp most szeptember 15-én piacra kerülő, vékonyított PS4 Slim modelltől, a fejlesztőknek nem kell majd kétféle játékot készíteniük. Legalábbis ez hangzott el hivatalosan. Félhivatalosan a PS4 egyik legnépszerűbb játékát fejlesztő csapat emberétől megtudtuk, hogy a régi játékokat elég alaposan át kell írni ahhoz, hogy értelmezhető jeleket küldjenek a HDR-formátumot összerakó részegységnek. A lényeg, hogy a játékosnak nem kell félnie attól, hogy kimarad valamiből, méghozzá két dolog miatt. Az egyik, hogy az egész HDR-dolgot az eredeti, már eladott PS4-példányokba is belerakják egy, a jövő héten esedékes firmware-frissítéssel, másrészt meg ugye az egész csak akkor ér valamit, ha van hozzá tévénk is.

Ugyanez igaz a 4K-ra is, pláne úgy, hogy a fejlesztőket nem is kötelezi majd senki arra, hogy eleve 4K-ban futó játékokat készítsenek – a konzol, ha olyan kijelzőt érzékel, felskálázza a kisebb felbontású játékokat is, a fejlesztőknek pedig ott lesz a lehetőség, hogy a fennmaradó erőforrásokat valami másra tolják el.

Az sem véletlen, hogy a Sony hamarosan megjelenő saját virtuálisvalóság-szemüvege is szóba került, bár túl sok részletet azért nem kaptunk. A korábbi pletykák alapján a japán cég valószínűleg a VR-verseny miatt is tolta feljebb kicsit a kakaót az új Playstationben, és még az sem lehetetlen, hogy igazából a Prón fut majd csak jól a VR, az eredeti változaton meg csak nem annyira jól. Az EDGE magazinnak korábban név nélkül nyilatkozó bennfentes szerint borzasztó lesz a VR a sima PS4-eken, bár hivatalosan még erről még nem esett szó (nahát, nahát).

Konzol ám egy túróst

De hogy lehet az, hogy a korábbi szokásoktól eltérően mindkét nagy gyártó, a Microsoft és a Sony is új gépet dob piacra az aktuális konzolgeneráció kellős közepén? Eddig csak a vékonyítás volt szokás az életciklus egy szakaszában, meg hát oké, az Xbox 360-at picit ki kellett kalapálni, hogy ne dögöljön meg állandóan - de azért olyan nem volt, hogy a teljesítményen is csavarnak a gyártók.

A Playstation 4 Pro erősebb központi és grafikus processzorral, és gyorsabb memóriával jön majd, mint a 3 és fél éve piacra dobott alapváltozat, és a Sonynak nagyon meg sem kell erőltetnie magát, hogy ez összejöjjön. Egyszerűen csak kihasználták, hogy az aktuális konzolgeneráció valójában egy nagy frászt konzol a szó „nem PC” jelentésében, hanem valójában egy PC. Nincs ebben semmi új, pont ezt írtuk 2013-ban is, amikor bemutatták.

Tulajdonképpen a boltok polcairól is leemelhető alkatrészekből áll össze az egész, nincs hiperszuper, csilliárdokból kifejlesztett, csak épp programozhatatlan és amúgy is minden előnyt nélkülöző processzor, mint a PS3-ban volt. Cserébe ha az alkatrészek közül egyet kivesz a gyár azért, hogy egy gyorsabbat a helyére tegyen, minden pont ugyanúgy működik majd, mint korábban, csak persze sokkal gyorsabban. A PS4 Próban a pletykák szerint 1,6 Gigahertzről 2,1-re tornázták az AMD Jaguar CPU órajelét, megduplázták a grafikáért felelős egységek számát (18 volt, 36 lett), és a DDR5-ös rendszermemória sebességét is gyorsították - és kész is vagyunk.

Kívülről ebből nem sok látszik. A PS4 Pro méretre nem tűnik sokkal nagyobbnak, mint az alap PS4 volt, az eddig két kenyérszeletből összerakott gép most három kenyérszeletből áll. Sajnos az nem derült ki, hogy az erősebb alkatrészek hogy befolyásolják az egyik legfontosabb dolgot, vagyis hogy mennyire lett hangos az új változat. Ennek kiderítésével legalább november 10-ig kell várjunk, akkortól lesz kapható ugyanis a gép 400 eurós, vagyis jó 130 ezer forintos áron.

Pár bekezdéssel ezelőtt azzal vezettem fel a cikket, hogy a Sony tulajdonképpen azt mutatta meg, mivel marad majd a konkurencia előtt: nyers erővel. A Microsoft is tekert ugyan valamicskét a közelmúltban bemutatott Xbox One Slim erején, de közel sem annyit és olyan látványosan, mint amennyit a Playstation új konzolja combosodott. A versenynek azonban még nincs vége: ha hinni lehet a pletykáknak, a Microsoft is hasonló lépésre készül 2017 elején, akkor mutathatják be az egyelőre csak Xbox Scorpio álnéven emlegetett, szintén a PC-s felépítés előnyeit kihasználó frissítést.

És hogy ki az, aki ezt a sok mindent majd meg is veszi? Nos, a konzolkészítők arra számítanak, hogy ahogy telefonból és mindenféle más kütyüből is bőven van igény évente új típusra, a konzolok vérfrissítéseit is lesz, aki felvásárolja. Tulajdonképpen csak arra kell figyelni, hogy az adott konzolgeneráción belül ne legyen akkora különbség, hogy legyen olyan játék, ami a régebbi gépeken nem fut olyan jól, mint az újakon, ez ugyanis a konzol, mint platform értelmét és célját venné el azonnal.