Facebook: Nincs baj a faji alapú szűréssel
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Nem akarja, hogy feketék, ázsiaiak, vagy netalántán latinók jelentkezzenek a lakáshirdetésére? A Pro Publica által megvásárolt screenshoton az látszik, hogy egy valaki ingatlanhirdetést adott fel, ennek célközönségét pedig így tudta beállítani:
Mikor a Pro Publica megmutatta ezt John Relman civil jogi szakértőnek, neki is elállt a szava, hiszen a faji alapú megkülönböztetés mind az 1968-as Fair Housing Act és az 1964-es Civil Rights Act alapján súlyos jogsértésnek számít. Relman szerint "undorító, durván illegális" szűrést tesz lehetővé a Facebook, a cég szerint azonban a faji alapú szűrés kizárólag marketing-célokat szolgál.
A Facebook adatvédelmi és nyilvánossági irányelveinek vezetője, Steve Satterfield azt mondta, a hirdetők nem használhatják szűrőket diszkriminációra, zaklatásra vagy bármilyen becsmérlő célra, és nem léphetik át a törvényes kereteket - ez benne van a közösségi oldal hirdetői szabályzatában, és a Facebook fel is lép az ilyen hirdetők ellen.
Satterfield szerint csak azért van szükség az etnikai szűrőkre, hogy a cégek hatékonyan tesztelhessék a célközönségüket. Például ha egy cég meg akarja tudni, mennyire jön be egy spanyol nyelvű hirdetés, akkor az angol nyelvű megfelelőjének közönségéből logikus lépés kizárni a spanyolajkúakat - máskülönben nem mérhető az adat.
A dolog azért elég szürke zóna, hisz a rengeteg hirdetés megszűrésekor nehéz, vagy akár lehetetlen lehet bizonyítani a rasszista indítékú szűréseket. A Fair Housing Act, azaz az egyenlő lakhatási jogokat biztosító törvény szerint viszont illegális bármilyen olyan hirdetés publikálása, ami egy bizonyos etnikumot preferál vagy éppen faji, vallási vagy nemi alapon szűkíti a célközönséget - amibe a Facebook hirdetései akár még bele is illhetnek.