Zuckerberg elismeri, hogy változtatni kell a Facebook hírfolyamán
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az amerikai választás óta egyre erődösnek azok a hangok, hogy a Facebooknak sürgősen tennie kell valamit a közösségi oldalt ellepő hoaxok és kamuhírek ellen, amik egyre nagyobb veszélyt jelentenek a sajtó hitelességére és a tényeken alapuló tájékoztatásra. A gyűlöletkeltő bejegyzések miatt egyébként is rendszeresen elővett Facebook vezetője, Mark Zuckerberg egy hosszú bejegyzésben védte meg a cégét, de azt elmondta, hogy valóban szükség van az ilyen típusú tartalmat valamilyen szintű szűrésére és szabályozására, amin már dolgoznak a Facebooknál.
A Facebookot azért is támadják, mert az amerikai választások alatt elképesztő mennyiségű dezinformáció lepte el a közösségi oldalt, ahonnan az emberek nagyon komoly százaléka szerzi a híreit naponta. Többek között ez is közrejátszhatott Donald Trump győzelmében, ahogyan a Brexit megszavazásában, arról nem is beszélve, hogy az oroszok már évek óta nagyon tudatosan bomlasztják a nemzetközi sajtót különböző kamuoldalakkal, köztük Magyarországon is. Ezeket pedig nagy örömmel szemlézi több kormánypárti napilap is mindenféle kontroll vagy szerkesztői józan ész nélkül.
Zuckerberg a posztjában elmondja, hogy nem akarnak hoaxokat a Facebookon, hanem értékálló tartalmat és rendes híreket. Azt is elmondta, hogy már elkezdték azt a rendszert, amin keresztül a közösségi média felhasználói jelezhetik egyes tartalmakról, ha kamu, de még bőven van mit tenniük.
A probléma egyébként sokkal súlyosabb, mint gondolnánk, mivel a Facebook hírfolyamának algoritmusa olyan rendszerben teszi elénk a híreket, hogy mi minél több időt töltsünk az oldalon, a cég pedig emiatt minél több reklámot tudjon eladni. A Facebook tudja, hogy milyen tartalomra kattintunk, így ha például szeretünk a gyíklényekkel orgiázó Hillary Clintonról olvasni, akkor a Facebook rendszeresen ehhez hasonló tartalmakat dob fel a hírfolyamunkban. Ez szép lassan megszünteti a különböző álláspontok reprezentálását, szép lassan eltünteti a tényszerűséget a hírfogyasztásban, és komoly veszélyt jelent a demokrácia fenntartására.
Azt viszont Zuckerberg nagyon valószínűtlennek tartja, hogy az amerikai választást a Facebookot elárasztó kamuhírek befolyásolták volna a választást, szerinte a közösségi oldalon megjelenő tartalmak egy százaléka kifogásolható ilyen szempontból. Jól jelzi a problémát, hogy a New York Times cikke szerint maguk a Facebook fejesei sem tudnak dűlőre jutni abban, hogy mekkora a felelősségük a hírek szűrésében.