Autó? Úgy érted, az okosotthonom mobilszobája
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A CES techshow egyre inkább az autókról szól, ami logikus, hiszen az autók is egyre inkább a techről szólnak: önvezetők, hálózatra kapcsolódnak, szórakoztatóközpontként funkcionálnak. A 21. század autója valójában már az okosháztartás legméretesebb kütyüje, amelynek amúgy az egyik funkciója, hogy közlekedni is lehet vele.
Konzervatív előrejelzések szerint 2030-ra az eladott autók 15 százaléka lehet teljesen autonóm, 25 százaléka elektromos, és már 2025-re minden autó a hálózatra fog csatlakozni. Nem is nagyon lehet az idei CES-en úgy befordulni egy sarkon, hogy ne egy önvezető(ként is egyszer majd bevethető) tesztautóba vagy egy futurisztikus koncept modellbe ne botlana. Állítólag 21 százalékkal nagyobb helyet foglal el a kiállítótérből idén az autóipar, mint tavaly.
A bővülést jelzi, hogy egy neves újonc is debütált: a Fiat Chrysler idén jött el először a CES-re. Bár önmagában nem sikerült túl izgalmasra az előadásuk, sikerült minden olyan panelt ellőniük, amelyekkel jól körülírhatók az IT-vel megbolondított autós piac legfontosabb trendjei:
- Elektromos meghajtás.
- Önvezetés, de minimum felkészültség a későbbi önvezetésre.
- Szenzorok minden mennyiségben, kívül-belül, az utat figyelő kameráktól a sofőrt figyelő biometrikus érzékelőkig.
- Felhőalapú profilokba gyűjtögetett adathalmok, hogy az autó minden utasát alaposan megismerje, és személyre szabja nekik az élményt, vagyis az autóban ülést.
- Az autó mint csomópont, összekapcsolódva minden létező digitális eszközzel.
- Az Y generáció, akik minden harmadik mondatban felbukkannak, hiszen nekik akarnak kedvezni a fejlesztők és a marketingesek, ami nemcsak abban mutatkozik meg, hogy az autók tele vannak pakolva geekségekkel és folyamatosan a neten lógnak, hanem az ennek a generációnak már fontosabb környezettudatosságban is.
Na ezeket hozza a Portal fantázianevű konceptautó is, oldalra szétcsúszó ajtókkal, színes ledkerettel és átlátszó tetővel megtámogatva.
Villants, ha gép vagy
A Toyota a világ legnagyobb autógyártója, nyilván nem maradnak ki ők sem a buliból, szintén bemutattak egy konceptautót, ez Concept-i néven fut.
Ebben új típusú, könnyedebb felhasználó felülettel kísérleteznek. Nincs például hagyományos monitor, van viszont hangos és haptikus visszajelzés, sőt kívül-belül világító színes fények. A külső színekkel a külvilág, vagyis a gyalogosok és a többi sofőr felé is jelzi az autó, hogy épp milyen módban fut, vagyis a gép vezet-e vagy az ember. A Concept-i saját hangos asszisztenst is kapott, ami a Yui névre hallgat. A következő években fogják tesztelni Japánban.
Közben a Toyotánál olyan rendszeren is dolgoznak, amely már jóval az önvezető autók elterjedése előtt is hasznos lehet: azzal tennék biztonságosabbá az emberi vezetést, hogy a rendszer folyamatosan figyeli a sofőrt, és ha kell, korrigál, ha pedig úgy látja, hogy nem figyel eléggé vagy fárad, akkor pont annyira stimulálja, hogy segítsen fenntartani az éberségét. Vagyis valami olyasmiről van szó, mint az Nvidia szintén a CES-en bejelentett Co-pilot rendszere. Vagy mint amit a Hyundai is bemutatott.
Lábon egy tapodtat se
A dél-koreai cég is szenzorokkal figyeltetné a sofőrt. Éppen elaludna a kormány mögött? A rendszer ébresztőt fúj. A GPS látja, hogy dugó van, a biometrikus szenzor meg stresszt érzékel? A rendszer megnyugtatja. Mindig úgy reagál, hogy a sofőrt lehetőleg jól érezze magát, és így biztonságosan tudjon vezetni.
A Hyundai az IONIQ nevű modellje önvezető változatát hozta a CES-re. Ennek az az érdekessége, hogy ránézésre nincs érdekessége, vagyis se űrhajónak, se kortárs szobornak nem néz ki, pont olyan, mint egy rendes autó, csak épp magától megy, ha engedik neki. Kimondott célja is a Hyundainak, hogy ne kelljen a CES melletti kaszinóban jackpotot nyerni, mondjuk kétszer, ha valaki önvezető autót akar majd venni. Ezt a modellt épp Las Vegasban tesztelik a show előtt-alatt, ahogy egyébként több más gyártó is a maga önvezető autóját.
Bár a Hyundai sajtótájékoztatóján épp csak átszaladtak rajta, ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy az IONIQ-hoz összeraktak egy
is, méghozzá a mikromobilitás jegyében, amely amellett, hogy jól hangzó szlogen, kivételesen jól le is írja, miről van szó: az autóhoz és az autótól megtett útra tervezték, például annak, aki gyakran jár autóval, de nincs a lakása közelében parkolóhely. A roller könnyű, elektromos, és a kocsiajtóban lehet tárolni, ahol szépen fel is töltődik.
Minden okosautós bemutató akörül forog, hogy a jármű kapcsolódik (connected), vagyis együttműködik más eszközökkel, netes szolgáltatásokkal. A hyundainál is érezhették, hogy ez már önmagában kevés, úgyhogy ők a “hiperkapcsolódó” autóról beszélnek, ami persze lényegében ugyanaz. Ami fontosabb, hogy a Ciscóval, a világ legnagyobb hálózati szolgáltatásokat kínáló cégével dolgoznak együtt a maguk autós felhőplatformján. Minden okoseszközös téma hátterében ott lappang, hogy szép és jó, de nagyon csúnya vége lesz, ha nem figyelnek eléggé a biztonságra, az autóknál meg különösen kellemetlen lehet, ha mondjuk hekkerek veszik át az irányítást. A Cisco többek között épp a hálózatbiztonságban segít a Hyundainak.
Okosotthon? Ugyan! Okosház!
A CES-en a Hyundai kiállított egy távlati elképzelést, egy futurisztikus okosotthont is. Természetesen ez is kapcsolódik az autóval – de nem technológiai vagy marketinges értelemben, hanem szó szerint: az autó gyakorlatilag egy felcsatolható műszoba.
A Hyundai által elképzelt jövő középpontjában az okosszék áll, amelyről le se kell szállni, hogy a házból az autóba vigyen:
Ilyen bohókás ötletek lesznek abból, ha egy cég gondol egyet, és komolyan veszi az olyan marketingkacifántokat, mint hogy “az autó integrálása az okosotthon ökoszisztémájába”. Más kérdés, hogy az okosrollert ki fogja így használni.
Egy másik érdekes, de sokkal jelenközelibb elképzelés a mobilitás kiterjesztésére a cég mozgáskorlátozottak és idősek mozgását segítő fejlesztései: több, különböző sérülések esetén használható “viselhető robotot”, vagyis a mozgást megkönnyítő külső vázat is bemutattak.
Ha a Marson működött, nekünk is jó lesz
Okosautós téren a legérdekesebb bejelentéseket a Nissan lőtte el az idei CES-en. A legígéretesebb a SAM (Seamless Autonomous Mobility, zökkenőmentes autonóm mobilitás) fedőnevű rendszer, amely a NASA-nál kifejlesztett technológián alapul.
A valóban önvezető autók elterjedése előtti egyik nagy akadály, hogy hiába teljesítenek ezek a rendszerek már most is nagyon szépen kontrollált körülmények között, a legkisebb váratlan helyzetek is kifoghatnak rajtuk. Az ember például egy vállrándítással megold olyan problémákat, mint hogy egy útfelújítás miatt a záróvonalon átvágva kell kerülni, de a gép az ilyesmivel nem tud mit kezdeni, tőle akár addig ott állhatnak, amíg át nem adják az elkészült utat.
Hasonló problémával találkoztak a NASA kutatói is, amikor a Marsra küldött marsjárók közlekedését kellett megoldaniuk: a kézi vezérlés a nagy távolság miatt kiesett, teljesen egyedül viszont nem tudtak a járművek minden akadályt leküzdeni. Ezt úgy oldották meg, hogy ha a marsjáró valami miatt megakadt, szólt a központnak, a kutatók megoldották a helyzetet, aztán a robot ment tovább magától.
A Nissan rendszere is valami hasonlóval hidalná át a teljesen önvezető autók problémáját. Ha az autó látja, hogy nem fog tudni megoldani egy szituációt, jelet küld a központnak, ahol egy hús-vér ember az autó kameraképe és adatai alapján megnézi, mi a gond, új útvonalat javasol, az autó pedig az akadály leküzdése után teszi tovább a dolgát. A csapatmunka eredményét aztán a többi autó is fel tudja használni, így ideális esetben egyre kevesebb beavatkozásra lenne szükség.
Ez a módszer egyben az önvezető autók elterjedése előtti másik nagy akadályt, a bizalmatlanságot is segíthetne elhárítani, azzal, hogy a kezdeti szakaszban biztosítaná az emberi részvételt. Mindez a Nissan szerint nem évekkel, hanem évtizedekkel gyorsíthatja majd meg az autonóm autók forgalomba lépését, ami talán túlzás, de majd meglátjuk. 2020-ra mindenesetre a cég tíz önvezető modellt tervez bemutatni.
Lépéselőnyben a Microsoft
A másik nagy bejelentés, hogy a Microsoft digitális asszisztense, a Cortana fog bekerülni a Nissan majdani okosautóiba. (És egyébként a BMW-éibe is.) Érdekes lesz majd látni, hogy az Alexa-Cortana-Google Asszisztens trió hogy csap össze az okosotthonok után az autók terén is.
A mindenféle okosságok mellett a Nissan hangsúlyozta leginkább, hogy főleg elektromos autókban gondolkozik, ami nem csoda, hiszen a 2010-ben bemutatott Nissan Leaf a világ legjobban fogyó elektromos autója, eddig 250 ezret adtak el belőle. Hamarosan érkezik a Leaf új generációja, már a cég félautonóm ProPilot rendszerével. Azért a Nissannál se vetik meg az extrémebb próbálkozásokat, a CES-en például kiállították a tavaly bemutatott, szintén elektromos BladeGlider modelljüket is: