További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Google újabb intézkedéseket jelentett be, amelyekkel az álhírek elleni harcot akarják felpörgetni.
A céget a Facebookhoz hasonlóan sok kritika érte az utóbbi évben, és főleg a Donald Trump elnökválasztási győzelme utáni hónapokban, hogy nem tesz eleget azért, hogy elzárja a csapot az emberekre ömlő álhírfolyamon. A Google esetében konkrétan azt kifogásolták sokan, hogy a keresője az érzékeny témákkal kapcsolatban prominens helyen dob fel kamu információkat tartalmazó, vagy egyenesen támadó tartalmakat, sőt olykor már a keresés beírásakor ilyen kifejezéseket javasol.
Kár lenne a Facebook nyakába varrni Trump győzelmét
Az álhírek tényleg súlyos problémát jelentenek, de közel sem csak ezen múlt a brexit 2.0. Trump a neten is verte Clintont, a média meg csúnyán benézte a helyzetet. A Facebooknak ettől még van mivel elszámolnia.
Ez ellen a Google – megint csak a Facebookhoz hasonlóan – folyamatosan, bár óvatosa próbál lépéseket tenni. Legutóbb például két hete jelentették be, hogy jelezni fogják a találatok között, ha egy elismert tényellenőrző oldal már megcáfolt vagy megkérdőjelezett egy-egy vitatott állítást.
Több visszajelzés, több ember
Ezúttal három fő változást vezet be a cég. Két új eszközt ad a felhasználók kezébe, hogy jelenthessék, ha problémás keresési találatokat látnak, ami alapján aztán az algoritmus igyekszik tanulni, hogy ügyesebben szűrje ki a kamut. Emellett emberi alkalmazottak is fognak dolgozni azon, hogy az algoritmus pontosabb és hitelesebb találatokat dobjon fel. A változtatások lényege:
- Amikor elkezdünk egy keresést gépelni, a legördülő listában megjelennek a gépelt kifejezést kiegészítő javaslatok. Ezentúl a lista alatt lesz egy link, erre kattintva bárki rögtön jelentheti a nem megfelelőnek ítélt javaslatokat, és azt is, hogy a mi a gond velük.
- Gyakorlatilag ugyanez elérhető lesz azoknál a kis információs dobozoknál is, amelyeket a Google a találatok fölött megjelenít, hogy már kattintás nélkül megválaszolja a kérdésünket.
- A harmadik változás, hogy a Google ezentúl igyekszik a hiteles és mérvadó oldalakat előnyben részesíteni a pusztán népszerűekkel szemben. Azt, hogy mi a mérvadó, úgy próbálják meghatározni, hogy egy csapat ember értékeli a véleményezi a találatokat, és az ő jelentéseik alapján igyekeznek az algoritmusok hatékonyabban válogatni.
Hogy mindez mennyire lesz hatásos, azt majd csak idővel látjuk meg – mint ahogy azt is, hogy a változások milyen hatással lesznek például a legitim híroldalakra: átrendezi-e például az erőviszonyokat, ha a népszerűség jelentősége tényleg visszaszorul.
A projekt egyébként Owl, vagyis bagoly kódnéven fut. Itt a szerkesztőségben felmerült, hogy a névválasztást indokolhatná, hogy a baglyok olyanok, mint az álhírek: nem azok, mint aminek látszanak. A Google szerint viszont nincs semmi különösebb oka a névválasztásnak.