Élesben tesztelték az elektromágneses katapultot a Ford hordozón
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Alig egy héttel az amerikai haditengerészet legújabb repülőgép-hordozójának szolgálatba állása után sikerrel tesztelték a hajó újfajta katapultrendszerét, az elektromágneses indító-berendezést (electromagnetic launch system – EMALS). A július 28-i teszt során egy F/A-18F Superhornet landolt a USS Gerald R. Ford (CVN 78) fedélzetén, majd használva a hadihajó EMALS katapultját fel is szállt másfél óra múlva.
Maga a landolás is egy továbbfejlesztett, biztonságosabb, szoftveresen vezérelt, energiaelnyelő, kábeles fékező-elkapó rendszer (advanced arresting gear – AAG) segítségével történt, de a fő attrakció az EMALS volt, ami az évtizedek óta szolgálatban lévő gőzmeghajtású katapultokat hivatott kiváltani. A kiadott felvételek tanúsága szerint a hordozókon felszálláskor megszokott gőzpamacsoknak természetesen nyoma sem volt, ami mindenképp egy új korszak jele.
“Ma történelemt írt a USS Gerald R. Ford az AAG és EMALS használatával” – nyilatkozta a tesztek után Phil Davidson admirális, az Egyesült Államok flottaparancsnoka, aki szerint remek munkát végeztek a mérnökök és a hajó személyzete.
Az elektromágneses katapult a kifejlesztői szerint nagyobb energiával, hatékonyabban tudja felszállási sebességre gyorsítani a repülőgépeket, könnyebben és pontosabban kontrollálható a működése, az általa elérhető gyorsulás simább és biztonságosabb, üzemben tartása pedig egyszerűbb. A tervek szerint minden ezután épülő amerikai repülőgép-hordozón ilyen katapultok működnek majd, és a meglévő gőzös rendszereket is lecserélik majd, használatával az összes hordozókon eddig rendszeresített és a jövőben működtetni kívánt repülőgéptípusok – köztük a kis tömegű drónok – fel tudnak majd szállni.
Érdemes feleleveníteni, hogy május közepén Trump elnök egy interjúban határozottan kiállt a régi típusú gőzkatapultok mellett, kérve a haditengerészetet, hogy ne vezessék be az általa megbízhatatlannak tartott, digitális vezérlésű rendszereket. “Csak használják tovább az istenverte gőzt” – mondta Donald Trump, aki nem túl szofisztikált véleményt fogalmazott meg a digitális technológiáról: “Számomra rosszul hangzik. Digitális. Digitális van nekik. Mi az, hogy digitális? Túl bonyolult, Albert Einsteinnek kell lenned, hogy megértsd.” A haditengerészet nem reagált Trump kijelentéseire.