Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Minden meglenne egy Bubi 2.0-hoz

2018.01.10. 13:15

Az autógyártók és beszállítóik már keresik a menekülési útvonalakat arra az időszakra, amikor az elektromos járművek átveszik a benzinesek és dízelesek helyét, mert lényegesen kevesebb alkatrészt kell majd legyártani. Viccnek jó, hogy a kipufogógyártók átállhatnának trombitára és szaxofonra, de a közlekedésnél maradva is bőven vannak új lehetőségek. A digitális és elektromos közlekedés sokkal változatosabb lesz a mai üzemanyagosnál.

Városi segítség

Feltűnően sok helyen láttunk a Las Vegasban zajló CES kütyüshow csarnokaiban valamilyen elektromos közlekedési eszközt vagy ilyesmikkel kapcsolatos megoldást. A lista az e-bicikliktől a hozzájuk tartozó szoftvereken át egészen a komplett infrastruktúrákig tartott.

A vidám zöld és sárga színekben pompázó Limebike bicikliket nem a boltokban találjuk meg, hanem tucatnyi amerikai város utcáin. Az idei újdonságuk az elektromos rásegítéses bringa, eddig csak pedállal hajtott kerékpárjaik voltak.

A vállalat komplett kölcsönzőrendszert rakott össze, és abban különbözik a budapesti Bubitól, hogy a biciklik nem helyhez kötöttek. A kölcsönzést segítő app térképén bárhol megjelenhetnek bringák, hiszen nincsenek dokkolók, mint Budapesten. A bringák bárhol letehetők a szolgáltatási területen belül.

Nagyjából olyan a rendszer, mint az általunk is bemutatott berlini Coup, csak a németeknél elektromos robogókra épül a szolgáltatás, a Limebike viszont hagyományos felépítésű bicikliket visz az utcákra.  

A lopásgátlást a hátsó kereket rögzítő lakat biztosítja, és a beépített gps közli a központtal, hogy merre járnak a biciklik. A bringázással eltöltött idő alapján számláznak, a regisztráció során megadott bankkártyáról emelik le az összeget. 

Egy töltéssel nagyjából száz kilométert lehet megtenni, persze rásegítéses módban, elvégre ezek tényleg nem robogók, hanem biciklik.

Kétségtelen előnye a Limebike rendszerének a Bubihoz képest, hogy a városnak az égvilágon nem kerül semmibe, teljesen üzleti alapon fut. Nagyjából úgy számolnak, hogy 100 lakosonként kell egy bicikli, hogy rendesen lefedjenek egy területet.

Mivel nincsenek dokkolók, a szolgáltatás bevezetéséhez elvileg nem is kell egyeztetni a városvezetéssel, bár a szokásos magyar tempó alapján el tudjuk képzelni, hogy ezt is megfúrnák, akárcsak az Ubert, mondjuk arra hivatkozva, hogy rontja a Bubi bizniszét. (Apropó, Uber: Las Vegasban feleannyiba kerül Uberrel utazni, mint taxival, mégis megférnek egymás mellett, sőt a kaszinókban külön beszállóhelyeket alakítottak ki az Ubernek/Lyftnek meg a taxiknak, hogy ne zavarják egymást.)

Beszállnak az autós cégek

Az e-biciklik piacán erős szereplő az autóipari gyökerekkel rendelkező Bosch, jelen van a szintén járműipari érdekeltségű Continental, de a CES-en autógyártók is jelezték, hogy próbálnak betörni ebbe a szegmensbe. 

A Ford például a Qualcomm-mal közösen alakít ki egy felhőalapú platformot, amely az autók, biciklik és minden más jármű egymással való kommunikációját segíti. A nagy múltú amerikai autógyártó a kölcsönzési piacon is jelen van, San Franciscóban már kikölcsönözhetők a GoBikes nevű bringái (ezek dokkolósak), és áprilistól vezetik be az elektronikus rásegítéses bicikliket.

fordgobikes
Fotó: Courtesy Motivate

Adatok a motorból

A magyar GPS Tuner is e-biciklis fejlesztést állít ki a CES-en, az alkatrészek digitális összekapcsolásával kinyerhető adatokra épített szolgáltatást. A Total Data Sense nevű rendszere valós időben nyer ki információkat a motorból és akkumulátorból, hogy minden pillanatban meg tudja mondani a kerékpárosnak, milyen messzire tud majd elmenni elektromos rásegítéssel.

Figyelembe veszik a biciklis múltbeli teljesítményét és az egyéni viselkedési mintáját is.

Akár az útvonalat is újratervezi a GPS Tuner rendszere, és megmondja, hogy miként állítsuk be az elektromos rásegítést, hogy biztosan eljussunk a célig.

GPS Tunernek  kizárólagos hozzáférése van bizonyos protokollokhoz, és ezáltal minden adatot be tudnak gyűjteni – anonimizált módon – a vezérlő egységről, a kijelzőről, az akkumulátorról és az elektromos meghajtásról. Az adatokat bluetoothon gyűjti be egy fejegység, és onnan továbbít mindent a felhasználó telefonjára. 

Az adatok alapján előre meg lehet mondani, hogy melyik alkatrész fog meghibásodni, és erről a gyártók is kaphatnak információkat, természetesen anonimizált módon.

Internetes melléktermékek

Egyre fontosabbá válik az is, hogy e-biciklik részei és a kiegészítők külső eszközökkel össze legyenek kötve – mondták a GPS Tuner szakértői. Szerintük elképzelhető, hogy ennek a kapcsolódásnak köszönhetően az e-bicikli-tulajdonosok megosztják majd másokkal a saját kerékpárjaikat azokban az időszakokban, amikor éppen nem használják.

Azt is elmondták, hogy az e-biciklik piacán miért kaphatnak nagyobb teret az autógyártók. A klasszikus bringaszervizeknek kihívás lesz  a karbantartás, nem lesznek azonnal eszközeik az elektomos meghajtások szervizeléséhez. Ez pedig lehetőséget ad a nagy játékosoknak, az autóipari szereplőknek, amelyeknek ehhez már megvan – vagy az elektromos autózás elterjedésével meglesz – a hátterük.