Kövesse élőben a Falcon Heavy szárnyalását!
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Elérkezett a nagy nap, a SpaceX kedden – magyar idő szerint este fél nyolctól – kipróbálja, hogy működik-e a három Falcon-9 rakétából összerakott Falcon Heavy. A startablak két és fél órán át lesz nyitva, ami azt jelenti, este 10-ig lesz ideje a mérnököknek, hogy a közvetlenül a start előtt esetleg felmerülő apróbb hibákat elhárítsák, vagy kedvezőtlen időjárás esetén várjanak a javulásra.
Elon Musk Twitteres bejegyzése szerint egyébként épp ez a helyzet, a nagy magasságban fújó szelek erőssége 20 százalékkal meghaladja a tűréshatárt, emiatt lehet, hogy csúszik a start:
Upper atmosphere winds currently 20% above max allowable load. Holding for an hour to allow winds to diminish. #FalconHeavy
— Elon Musk (@elonmusk) February 6, 2018
A SpaceX tweetje szerint magyar idő szerint 20:20-ra tolták a startot a szelek miatt:
T-0 delayed to 2:20 p.m. EST, 19:20 UTC due to upper level wind shear. Continuing to monitor winds and will update as info becomes available.
— SpaceX (@SpaceX) February 6, 2018
19:49 – Újabb csúszást jelentettek be:
Continue to monitor the upper level wind shear. New T-0 is 3:45 p.m. EST, 20:45 UTC.
— SpaceX (@SpaceX) February 6, 2018
Eszerint nem csitulnak a nagy nyíróerejű magaslégköri szelek, a start magyar idő szerint 21:45-nél hamarabb nem várható. Mivel 22:00-kor zárul a mai startablak, egyre kevesebb az esélye annak, hogy ma elindul első útjára a Falcon Heavy.
19:52 – Elon Musk azt írta, hogy a startautomatikát aktiválták:
Launch auto-sequence initiated (aka the holy mouse-click) for 3:45 liftoff #FalconHeavy
— Elon Musk (@elonmusk) February 6, 2018
20:19 – A Kennedy Űrközpont visszaszámláló órájánál a helyzet:
This is seriously getting emotional... @SpaceX @NASAKennedy #FalconHeavy pic.twitter.com/qbO9ItLcAA
— Heather Lacy (@Heather_Lacy1) February 6, 2018
20:30 – A várakozás hosszú perceit töltsék hasznosan!
Itt egy pár perces CNN-interjú Elon Muskkal, a Falcon Heavy közelgő tesztjéről (amiben többek között arról esik szó, hogy maga Musk sem lát túl sok esélyt a rakéta sikerére, mivel túl nagy terheléssekről van szó, a gyorsítórakéták leválását elősegítő mechanikát sem próbálták még ki élesben, stb):
20:40 – A hivatalos SpaceX stream elindulásáig lehet akár egyéb közvetítéseket is nézni.
Itt van például a Space and Universe élő képe a várakozó rakétáról:
20.45 – Egy óra a startig. Ha enyhülnek a magasan fújó szelek, akkor még lehet start ma.
20:55 – Igen, lesz képünk az űrben száguldó Tesláról.
A Business Insider friss cikke szerint három kamerát szereltek a piros Tesla sportautóra, ami a Falcon Heavy orrkúpjában csücsül. Amit igazából sejteni lehetett előre.
20:58 – Van, aki még esetleg nem látta a legutóbbi FH-animációt? Íme:
21:00 – Több mint félmillióan várják már az élő SpaceX stream indulását:
21:01 – Ha minden igaz, megkezdték a rakéta üzemanyaggal (folyékony oxigénnel) való feltöltését:
IT'S FUELED!!! IT'S FUELED!!! OH MY GOD, THIS IS REALLY HAPPENING!!!#SpaceX #spacexlaunch #FalconHeavy #FalconHeavyLaunch #FalconLaunch #ElonMusk #Historyinthemaking2018
— Laurence Tognetti (@ET_Exists) February 6, 2018
21:07 – Magyarok a nagyvilágban rovatunk jelentkezik:
21:19 – A FH második fokozatának RP-1 üzemanyaggal való feltöltése is befejeződött, írja a Spaceflight Now. A rakéta elvileg startra kész.
21:23 – Elindult a SpaceX élő közvetítése:
21:28 – Minden rendszer készen áll a startra.
21:30 – A jelentések szerint a nagy magasságban fújó szelek enyhültek, elképzelhető, hogy szűkösen bár, de sor kerül ma a startra.
21:35 – Tíz idegörlő perc a startig.
21:37 – Hatezer SpaceX alkalmazott neve van belevésve abba a plakettbe, ami a Tesla alatti adapterhez van erősítve. A bejelentést üdvrivalgás követte a SpaceX irányítóközpontjában.
21:38 – A közvetítés, ha minden jól megy, akkor a második rakétafokozat beindulása után nem sokkal véget ér. A Tesla pályára állítása hatórával ezután következik majd.
21:41 – Kevesebb mint öt perc van hátra a startig, a jelek szerint minden készen áll a tesztre.
21:44 – Rögvest start!
21:45 – ÉS MEGY!!!
21:46 – ÉS MEGY!!!!!
21:47 – A gyorsítórakéták rendben leváltak!
21.49 – Levált az orkúp két fele is simán! Musk Teslája az űrben hasít!
21.53 – A két gyorsító rakéta hiba nélkül landolt a két szárazföldi leszállóhelyen!
22:00 – A közvetítést időközben befejezték, a harmadik, középső Falcon-9 fokozat landolásáról egyelőre nem érkezett információ.
22:00 – Itt vannak viszont a világ legmenőbb autós fotói, amikre mindenki úgy várt:
22:26 – Még mindig várat magára a középső fokozat landolásáról szóló híradás. Mondjuk ha csak ennyi nem sikerülne az egész küldetésből, szerintem azzal is bőven kiegyezne mindneki a SpaceX-nél.
22.30 – Elon Musk helyzetjelentése:
Upper stage restart nominal, apogee raised to 7000 km. Will spend 5 hours getting zapped in Van Allen belts & then attempt final burn for Mars.
— Elon Musk (@elonmusk) February 6, 2018
Azaz a fölső fokozat, ami a Teslát tolja az űrben, rendben van, hajtóműve sikeresen újraindult és 7000 kilométeres magasságba emelte a szerkezet röppályájának legtávolabbi pontját. A következő öt órában áthalad a Van Allen-övön, majd következik az utolsó hajtóműindítás, amivel a Nap körüli pályára áll a Tesla.
22:49 – Ilyen látvány tárul a Tesla "sofőrjének" szeme elé:
View from SpaceX Launch Control. Apparently, there is a car in orbit around Earth. pic.twitter.com/QljN2VnL1O
— Elon Musk (@elonmusk) February 6, 2018
22:59 – Élő közvetítést ad a SpaceX a jelenleg Föld körül keringő Tesláról:
23:22 – Hol jár vajon a piros autó?
Currently over Australia 🇦🇺 pic.twitter.com/HAya3E6OEJ
— Elon Musk (@elonmusk) February 6, 2018
23:48 – Made on Earth
00:21 – Kezdenek szállingózni a profi fotóriporterek képei a startról. Kezdésnek és a közvetítésünk zárásaképp álljon itt John Kraus parádés felvétele:
27 Merlin engines power #SpaceX’s #FalconHeavy off LC-39A for the first time, carrying @elonmusk’s Tesla Roadster to space. Wow. — https://t.co/iLBK9DRy59 / @observer pic.twitter.com/zs2Ur0tT2b
— John Kraus (@johnkrausphotos) February 6, 2018
***
A SpaceX gyakorlatilag három Falcon-9 rakéta összekapcsolásával alkotta meg a világ egyik legnagyobb teljesítményű rakétáját, amivel csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani. Az Elon Musk által 2011-ben bemutatott Falcon Heavy gerincét egy több fokozatú, megerősített Falcon-9 adja, amihez két oldalról egy-egy, az utóbbi években kiválóan bevált, ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak, amik így elsőként leváló gyorsítófokozatként funkcionálnak majd. Mindkét gyorsítórakéta volt már egyszer használva: az egyik 2016 májusában vitte az űrbe a Thaicom-8 műholdat és tért vissza sikeresen, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, hogy felszerelést vigyen a Nemzetközi Űrállomásra.
A Falcon Heavy-t összesen 27 Merlin 1D hajtómű 22 819 kN-nal, körülbelül 18 Boeing 747-es repülőgép tolóerejének megfelelő erővel emeli majd a magasba – ezek az adatok azt jelentik, hogy ha nem vall kudarcot, a SpaceX rakétája lesz a legerősebb a piacon. Az alábbi ábra a küldetés egyes fázisait mutatja be, a starttól kezdve, mindhárom fokozat visszatérésén keresztül, a Tesla Nap körüli elliptikus pályára állításáig:
A 70 méter magas, üzemanyaggal föltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. De mindenekelőtt a mostani teszttel meg kell arról győződni, hogy a Falcon Heavy koncepciója működőképes.
A Falcon Heavy tesztrakománya nem más, mint Elon Musk saját meggypiros Tesla Roadstere, benne egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval. Az űrbe indítandó Tesla kellőképpen ki van már belezve, azaz eltávolítottak belőle minden olyan alkatrészt, elektronikát, ami potenciális veszélyt jelentene a rakétára, így például egészen biztos, hogy nincsenek benne a több száz kilogrammos akkumulátorok.
A tervek szerint Elon Musk Teslája nem Mars körüli, csupán elliptikus Nap körüli pályára fog állni, ami viszont legtávolabbi szakaszán eléri a Mars Nap körüli pályáját. Ezzel azt szeretnék a SpaceX interplanetáris mérnökei bizonyítani, hogy a Falcon Heavy majdan képes lehet és képes is lesz elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk víziói közt első helyen szerepel.
Akárhogyanis, ha sikeres lesz a start, és nem esik szét és robban fel az egész szerkezet a hatalmas terhelés hatására, akkor Elon Musk Teslája lesz a valaha gyártott leggyorsabb személyautó a világon, és az űrben távolodó piros sportautó képe villámgyorsan be fogja járni a világot.