Megreformálja a politikai hirdetéseket a Facebook
Makr Zuckerberget jövő héten hallgatja meg az amerikai kongresszus, a Facebook adatvédelmi botrányai, és a közösségi oldalon keresztüli orosz politikai manipulációk ügyében. A Facebook-vezér korábban azt nyilatkozta, a maga részéről üdvözölné, ha az online hirdetések, és azon belül is a közösségi médiában megjelenő reklámok erősebb szabályozás alá esnének, és javulna az átláthatóságuk.
Zuckerberg két fontos változtatást már a meghallgatás előtt bejelentett. Az első, hogy politikai témájú hirdetéseket mostantól csak úgy lehet feladni, ha a reklámozó igazolja a személyazonosságát és a földrajzi pozícióját. Ezzel azt igyekeznek megelőzni, hogy titkosszolgálatok facebookos hirdetéseken keresztül befolyásolják más országok politikai helyzetét, vagy konkrétan választások eredményeit. Ez egyelőre az amerikai piacon él, de hamarosan kiterjesztik az egész világra.
A második változtatás még nem él, de hamarosan elkezdik bevezetni: a nagyobb Facebook-oldalak és közösségek vezetői sem maradhatnak ezentúl anonimek, nekik is vállalniuk kell a kilétüket. Itt az álhíreket és propagandát terjesztő oldalak letörése a cél. Hogy mi számít nagynak, arról egyelőre nem kaptunk információt.
Azt maga Zuckerberg is megjegyzi a posztjában, hogy ezek a követelmények nem teszik lehetetlenné, hogy valaki trükközzön a facebookos hirdetésekkel, vagy oldalakkal, de legalábbis megnehezíti a dolgukat.
Szakértők szerint a rendszert nem lesz túl nehéz kijátszani strómanok mögé bújva, sőt, a doménbejegyzéseknél a valódi tulaj helyett a hivatalos adatbázisba a nevüket adó proxy cégekhez hasonlóan, erre specializált szolgáltatások is létrejöhetnek.