Eszter, Eliza
15 °C
28 °C

Szoftverhiba miatt követte el a halálos gázolást az önvezető Uber

2018.05.08. 11:14

Az Uber szoftverének hibája okozta a cég egyik önvezető autója által elkövetett halálos gázolást – írja az Ars Technica az Information cikke alapján.

Az Uber autója még márciusban ütötte el Elaine Herzberget az arizonai Tempe-ben, ez volt a világ első olyan halálos gázolása, amelyet önvezető autó követett el. Az eset után először felfüggesztették az Uber arozinai tesztengedélyét, majd a cég maga döntött úgy, hogy határozatlan időre mindenhol beszünteti az önvezető autók tesztelését. A baleset pontos oka viszont azóta se derült ki.

Az Informationnek két névtelenséget kérő forrás most azt állította, hogy nem arról volt szó, hogy az autó ne vette volna észre a nőt: a szenzorai érzékelték, ahogy a biciklijét tolva átkel az úton, a szenzorok adatait feldolgozó szoftver viszont fals pozitívnak ítélte a találatot, vagyis úgy döntött, valójában nincs ott semmi fontos, így nem is kell megállni.

Az önvezető szoftverek fontos feladata megkülönböztetni a lényeges objektumokat – más autókat, gyalogosokat, útakadályokat – az olyanoktól, amelyek akár tényleg az autó útjába kerülhetnek, de nem kell miattuk megállni – mint egy nejlonzacskó vagy egy üdítős doboz esetében –, mert nem jelentenek veszélyt senkire. Ezen kívül a szenzorok is produkálhatnak olyan anomáliákat, amelyeket szoftveresen kell kiszűrni. A fejlesztők feladata, hogy megtalálják az egyensúlyt a kellő óvatosság és a használhatóság között: az se jó, ha az autó minden falevél miatt lefékez, de az se, ha valós veszélyhelyzeteket hagy figyelmen kívül.

Oka van annak, hogy az Uber miért hangolhatja kevésbé óvatosra a rendszerét. Próbál olyan önvezető autót fejleszteni, amelyben kényelmes utazni. [...] Az Uber nagy versenyben van, hogy teljesítse a belső célkitűzését, hogy az év végére lehetővé tegye a phoenixi régió ügyfeleinek, hogy anélkül utazhassanak az önvezető Volvóikban, hogy biztonsági sofőr ülne a kormánynál

– írja cikkében az Information, arra utalva, hogy az önvezető autós piac gyártói közötti nagy verseny nem feltétlenül tesz jót a közlekedésbiztonságnak.