Ödön
2 °C
11 °C

Szoftverhiba miatt követte el a halálos gázolást az önvezető Uber

2018.05.08. 11:14

Az Uber szoftverének hibája okozta a cég egyik önvezető autója által elkövetett halálos gázolást – írja az Ars Technica az Information cikke alapján.

Az Uber autója még márciusban ütötte el Elaine Herzberget az arizonai Tempe-ben, ez volt a világ első olyan halálos gázolása, amelyet önvezető autó követett el. Az eset után először felfüggesztették az Uber arozinai tesztengedélyét, majd a cég maga döntött úgy, hogy határozatlan időre mindenhol beszünteti az önvezető autók tesztelését. A baleset pontos oka viszont azóta se derült ki.

Az Informationnek két névtelenséget kérő forrás most azt állította, hogy nem arról volt szó, hogy az autó ne vette volna észre a nőt: a szenzorai érzékelték, ahogy a biciklijét tolva átkel az úton, a szenzorok adatait feldolgozó szoftver viszont fals pozitívnak ítélte a találatot, vagyis úgy döntött, valójában nincs ott semmi fontos, így nem is kell megállni.

Az önvezető szoftverek fontos feladata megkülönböztetni a lényeges objektumokat – más autókat, gyalogosokat, útakadályokat – az olyanoktól, amelyek akár tényleg az autó útjába kerülhetnek, de nem kell miattuk megállni – mint egy nejlonzacskó vagy egy üdítős doboz esetében –, mert nem jelentenek veszélyt senkire. Ezen kívül a szenzorok is produkálhatnak olyan anomáliákat, amelyeket szoftveresen kell kiszűrni. A fejlesztők feladata, hogy megtalálják az egyensúlyt a kellő óvatosság és a használhatóság között: az se jó, ha az autó minden falevél miatt lefékez, de az se, ha valós veszélyhelyzeteket hagy figyelmen kívül.

Oka van annak, hogy az Uber miért hangolhatja kevésbé óvatosra a rendszerét. Próbál olyan önvezető autót fejleszteni, amelyben kényelmes utazni. [...] Az Uber nagy versenyben van, hogy teljesítse a belső célkitűzését, hogy az év végére lehetővé tegye a phoenixi régió ügyfeleinek, hogy anélkül utazhassanak az önvezető Volvóikban, hogy biztonsági sofőr ülne a kormánynál

– írja cikkében az Information, arra utalva, hogy az önvezető autós piac gyártói közötti nagy verseny nem feltétlenül tesz jót a közlekedésbiztonságnak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?