Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A jövő repülőjén nem lenne ablak

2018.06.08. 14:07

Az Emirates légitársaság bemutatta az új Boeing 777-300ER gépeit, amelynek az első osztályú kabinjában nincs ablak. Azért lehet látni a külvilágot, de nem közvetlenül, hanem a fizikai ablakot felváltó kijelzőn keresztül – írja a BBC.

Tim Clark, az Emirates elnöke szerint a gép külsejére szerelt száloptikás kamera képe még jobb kilátást is ad, mintha puszta szemmel néznénk ki egy igazi ablakon. A társaság a jövőben az összes ablakot hasonló módon váltaná ki.

First Class fully flat bed.0
Fotó: Emirates

A virtuális ablak nem önmagáért való trükk, komoly gazdasági előnyökkel is jár a cég szerint. Az ablakok beépítése nélkül ugyanis a géptörzs strukturálisan stabilabb, és az egész gép könnyebb, így kevesebb üzemanyaggal és gyorsabban tud repülni.

Ennek ellenére nem mindenkinek tetszik az újítás. Az egyik kifogás biztonsági megfontolásból ered: a személyzetnek egy eseteges vészhelyzet esetén is ki kell tudni látni a gépen kívülre, de ha ez technológiához van kötve, az nagyobb eséllyel mond csődöt, mintha egyszerűen csak át kéne nézni az ablakon.

A másik kérdés, hogy vajon az utasokra hogyan hat a virtuális ablak. Idézhet-e elő egyesekben klausztrofóbiát a tudat, hogy bár látnak valamilyen képet, a korábbinál még jobban be vannak zárva? És lehet-e közvetlen egészségügyi hatása? Mi van, ha vibrál vagy pislákol a kép? Az Emirates részben ablaktalanított új gépén ezeket is lehet majd tesztelni.

A virtuális ablaknál persze egész sor jóval elborultabb repülőgép-fejlesztési ötlettel álltak már elő a légitársaságok és a gyártók. Az Airbus például néhány éve mutatta be egy átlátszóvá alakítható repülőgép koncepcióját.