Mennyi mobilos reklámot viselünk el?

2007.01.08. 07:29
Egyelőre nem sok reklám érkezik a mobiljainkra, de ahogy nő a kijelzők mérete, úgy nő a kihasználható reklámfelület mérete is. A mobilok egy részén akár már most lejászható lenne egy rendes reklámfilm vagy Flash animáció, a jobb mobilos böngészők támogatják a Javát, a bluetooth pedig elég jól használható a boltok közelében járó emberek megszólítására, becsalogatására. Világszerte egyre többen próbálkoznak meg azzal, hogy reklámért cserébe ingyenes tartalmat vagy valamilyen kedvezményes szolgáltatást adjanak, ezért talán még nem lenne késő kideríteni, hogy ez emberek mennyi mobilos reklámot hajlandóak elviselni.

A Mobile Marketing & Spam blog két szituációt vázol fel, kifejezetten a bluetooth alapú reklámozásra koncentrálva.

1. Ha egy mozi előterében várakozva egyszer csak üzenet érkezne a mobilunkra, és felajánlaná, hogy egy linkre bökve ingyen letölthetünk egy trélert, vajon mit cselekednénk? Elég okot felsorol, hogy miért kellene visszautasítani az ajánlatot: nem ismerjük a küldőt, nem tudjuk, hogy vírusos-e a letöltenő fájl, nem tudjuk, hogy maga a letöltés (adatforgalom) is ingyenes-e, ráadásul olyan üzenetről van szó, amit nem kértünk, azaz spam.

2. Képzeljük el ugyanezt egy zsúfolt bevásárlóközpontban, ahol az összes bolt elküldi az ingyen izéket ajánlgató üzeneteit, folyamatosan terrorizálva a szerencsétlen júzert. Aki lehet, hogy csak egy újságot akar venni. (A Mobile Marketing blog ennél is tovább megy, azt vizionálja, hogy az utcalámpák, és óriásplakátok is hirdetéseket küldenek szét.)

Egyrészt azért idegesítő a mobilos spam, mert amíg az emailes spameket néhány klikkeléssel törölhetjük, addig a mobilnál először elő kell kotorni a készüléket, és aztán tudunk csak foglalkozni a prolémával. Másrészt könnyen elképzelhető, hogy nem a legjobb pillanatban érkezik az üzenet, harmadrészt pedig a mobil a legszemélyesebb elektronikus eszközünk.

Talán az lenne a legjobb megoldás, ha az aktuális érdeklődésünk szerint tudnánk szűrni az üzeneteket. Ha előre jelezni tudnánk, hogy adott pillanatban milyen reklámokat vagyunk hajlandóak elfogadni, akkor újságvásárlás közben csak újsággal kapcsolatos hirdetések érkeznének, ha pedig valamiért XXL-es rózsaszínű garbót akarunk venni, akkor sem azok a boltok nem zaklatnának, amelyeknél csak M-es méretben van, sem azok, amelyek piros kiskosztümöt akarnak olcsón eladni.

Szerintem könnyű helyzetben lehetnek az ismert webes cégek, akiknek ismerjük a módszereit. Ilyen például a Google: a weben is használhatjuk az ingyenes szolgáltatásait (ugyanúgy reklámokért cserébe), tudjuk, hogy nem zaklat minket fölöslegesen. Persze egy semmiből jött cégnek is lehet esélye, csak nagyon oda kell figyelnie az emberek igényeire és bajaira.

Ti mennyi reklámot viselnétek el?