CES: Mobilon nyerő helyzetben lesz a Yahoo?

2008.01.08. 18:03
A CES egyik legfontosabb mobilos eseménye a Yahoo! bejelentése volt, a webes cég ugyanis - a Google nyomában loholva - megpróbálja egyetlen platformra becsatornázni a webes fejlesztéseket. Ez annyit jelent, hogy a mobilokra ingyen letölthető Yahoo!Go szoftvercsomagra nemcsak a Yahoo!, hanem más cégek is elkészíthetik beépülő moduljaikat, úgynevezett Widget-jeiket. Az első az eBay, a MySpace és az MTV News, de beállhat a sorba a Facebook, sőt a Google és a Microsoft, vagy akár az Inda és az iWiw is. És nemcsak a nagyok, hanem bárki.

Fontos különbség a Google Android és a Yahoo!Go között, hogy az előbbi teljesen új operációs rendszer, az utóbbi pedig csak egy köztes szoftver, amely más mobilos oprendszerekre települ. Ez némiképp megnehezíti a Yahoo dolgát, hiszen rengeteg különféle oprendszerhez hozzá kell igazítani a szoftvert, de az eddigiek szerint a Yahoo-nak ez nem okoz különösebb problémát: számos középkategóriás Nokián is találkoztam már a Y!Go korábbi változataival.

Miért roppant ügyes a Yahoo lépése? Egyrészt kihasználhatja saját legfőbb riválisát, hiszen az Android nyílt rendszerén bárki megjelenhet, és nehéz lenne pont a Yahoo-t kitúrni. A legfrissebb hírek szerint a cég nem is kíván távol maradni, és amint a Y!Go rátelepült az Androidra, és máris a Yahoo-é a fontosabb szerep.

Ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy a Yahoo roppant egyszerűen használható környezetet biztosít a Widget-fejlesztőknek (mobile.yahoo.com/developers): semmi JavaScript, és a Blueprint elnevezésű nyelvhez elég némi xhtml-tudás. Mivel a Blueprint lényegében csak szöveg, kép és webes formok megjelenítésére képes, szakértők szerint elég gyorsan össze lehet dobni a Widgeteket. Magyarán az erőforrás-hiánytól szenvedő, mobilon csak kísérletképpen megjelenő cégek feltehetően előbb írnak Widgetet, mint Androidra bármit.

Igyekszem rajta maradni a témán, és figyelni a Widgeteket.