Új útmutató a mobiltartalmak gyártásához
Az internetes tartalomgyártást szabványosító World Wide Web Consortium (W3C) frissítette a Mobile Web Best Practices és az XHTML Basic 1.1 nevű ajánlásait, amelyek lényegében útmutatók a mobilra optimalizált webszájtok gyártásához. Bár úgy látom, hogy a hazai mobilszolgáltatók portáljai elég jól igazodnak a kijelzők megnövekedett átlagméretéhez, sok hazai tartalomgyártónak még jól jöhet a leírás. Egyelőre elég kevés magyar webes cég veszi komolyan a mobilplatformot. Csak nehogy a végén nagy csodálkozás legyen, amikor a mobilinternetezére alkalmas eszközök száma meghaladja a számítógépek számát, és az emberek a metrón a Metró helyett elkezdenek szájtokat böngészni.
Egyébként tudjátok, hogy mennyi internetező volt 1999-ben, amikor az Index.hu elindult? Negyedmilliárd, világszerte. Most pedig 1,5 milliárd van. Az IDC becslése szerint jelenleg nagyjából félmilliárd mobilinternetező van, és szerintem az 1999-es állapotokhoz illetve a pc-s piachoz képest rengeteg előnye van a mobilplatformnak. Egyrészt egy évtizeddel ezelőtt azt is nehéz volt megmagyarázni az embereknek, hogy mire jó a számítógép, és a pc még most is lassan terjed. A Forrester piackutató cég szerint 2008 végére talán lesz egymilliárd pc a háztartásokban. Ezzel szemben már most több mint 3 milliárd embernek van mobilja, a készülékek egy-két év alatt elhasználódnak (hamar új technológiákhoz jutnak), és sok fejlődő ország egyszerűen kis is hagyja a pc-t a fejlődésből, mert egyből mobilon valósítják meg az e-kereskedelmet és az e-bankolást.
Természetesen nem azt mondom, hogy óriási portálokat kell készíteni a mobilozóknak, hiszen éppen arról szól a W3C ajánlása, hogy a tartalmakat alaposan meg kell válogatni és át kell szabni, hogy a kis kijelzőn is fogyaszthatóak legyenek.
Rovataink a Facebookon