Minden ötödik finn mobilon internetezik
Az ötmillió lakosú Finnországban 2008-ban több mint egymillióan érték el az internetet a mobiljukról. A növekedést fokozta a készülékek cseréje és a mobilhálózat fejlődése, illetve hogy egyre több portált optimalizálnak mobilra, írja a Mobile Monday, és arra hívják fel a figyelmet, hogy mindezek ellenére sem nőtt a mobilos tartalomipar bevétele. A hír tökéletesen passzol a hétfőn Budapesten megtartott Mobile Monday-rendezvény témájához, ahol szintén a mobilos média kilátásairól volt szó.
A budapesti MoMo házigazdája a Sanoma volt, és a kiadóvállalattól Szépvölgyi Tamás mobilmédia-lapigazgató tartott előadást. Most zajlik az internetes tartalmak mobilizálódása (ahogy korábban megtörtént a nyomtatott sajtó webesítése), meg kell találni a mobil saját nyelvét, de a helyzet korántsem egyértelmű. A tartalom ugyanis többféle formátumban lesz elérhető, hiszen az Amazon Kindle e-könyvolvasó is mobilmédiát közvetít, nem csak a mobiltelefonokra kell gondolni.
Releváns és jól fogyasztható tartalomra van szükség - nem is nehéz kitalálnunk, hogy a cikk és a blogbejegyzés inkább a Kindle típusú eszközökön fogyasztható jól, míg a Twitteren, Turulcsiripen és Indaneten bevitt karcok, csiripek és twitek inkább a mobilozókat vehetik célba.
A mobil tartalom fogyasztásához azonban két dolog kell: multimédiás készülékek és átalánydíjas tarifák. Meg használható interfészek, működő számlázási rendszerek és releváns szolgáltatások, ez utóbbiakat kell a kiadóknak megtalálniuk. Ha ez mind megvan, akkor csilingelnek majd az eurók a kiadók pénztárcájában, mondta Szépvölgyi Tamás. Ebben az esetben a hirdetők is megtalálják majd a mobilokat, és a tömegmarketinget felváltja a célzott marketing.
A Sanoma azonban nem vár sokat a mobiloktól, örülnek, ha 3 éven belül a bevételeik 1 százaléka a mobilból jön majd.
Rovataink a Facebookon