További Cellanapló cikkek
Nagyon lényeges, hogy sem a 2007-ben bemutatott iPhone, sem az Apple nem kapta meg a mobilipar hivatalos elismerését. Azt az embert díjazták, aki össze tudott rakni egy új ökoszisztémát, amelynek az iPhone csupán egyetlen alkotóeleme, köztük az online vásárlás, az iTunes és a fejlesztőkkel és mobilszolgáltatókkal kötött megállapodások.
A Mobile World Congress 2010 pedig azért volt izgalmas kiállítás, mert a Jobs által megtámadott riválisok megértették, és elkezdték alkalmazni az Apple módszerét. Egy évvel ezelőtt még gyenge próbálkozásokat láttam, tonnányi widgetet, százféle megoldás volt mindenre, de egyik sem volt igazán jó. Mostanra összeállt a kép, a mobilszolgáltatók is egységesített ökoszisztémát akarnak felépíteni, amely kényelmesebbé teszi a készülékek használatát, illetve segíti a fejlesztőket, beszállítókat.
Tolják a kontentot
A világ mobilszolgáltatói azt találták ki, hogy létrehoznak egy gigantikus fejlesztői platformot Wholesale Applications Community néven, ami az Apple-féle központosított szoftverbolttal megy szembe, és globális szinten valósítja meg ugyanazt. Többek közt a T-Mobile, a Telefonica, Telecom Italia és a Vodafone is része a közösségnek, összesen 3 milliárd mobilozót képviselnek. A cél az, hogy a fejlesztők egyetlen ponton csatlakozhassanak, és ne kelljen minden egyes gyártóval tárgyalni ahhoz, hogy bekerüljenek a szoftverboltjukba.
Két magyar mobilszolgáltató, a Vodafone és a T-Mobile anyavállalata is foglalkozik a kezelőfelületek és a szolgáltatások egységesítésével. A Deutsche Telekom termékfejlesztési igazgatója, Rainer Deutschmann elmondta, hogy nem a fejlesztőket akarják kontrollálni, hanem olyan szolgáltatásokat és szoftvereket akarnak összeválogatni a felhasználóknak, amelyek valóban működnek. Külön kiemelte, hogy a közép és alsó kategóriás mobilt használóknak is vonzó portfoliót akarnak felépíteni, mert végül mindenkinek szüksége lesz adatszolgáltatásra. Még akkor is, ha nem tud róla – az időjárás például mindenkit érdekel.
Deutschmann szerint az a fontos, hogy a szolgáltatások rögtön ott legyenek a mobilon, ne az ügyfélnek kelljen telepítéssel bajlódnia. Versenyre és a nyitottságra törekednek, például nem törlik le a Google térképszoftverét az androidos mobilokról, hanem amellé telepítik fel a sajátjukat, ha másfajta navigációs szoftvert akarnak adni ügyfeleiknek. Az egységesítés megjelenik olyan apróságokban, hogy a mobilok kezelőfelületén ugyanúgy néz ki a névjegyalbum és néhány fontosabb program interfésze. Emellett azt akarják elérni, hogy minden névjegy, naptár, fotó vagy videó szinkronizálható legyen, függetlenül attól, hogy milyen telefonja van a júzernek.
A Magyar Telekom egyébként a cégcsoporton belül élen jár az újítások bevezetésében, például a három képernyő, a televízió, a mobil és számítógép összekapcsolásában, mondta Langsteiner Marianne marketingigazgató.
Flash lesz mindenhol
A mobilszolgáltatók törekvését megnehezíti, hogy a kínálatukban több száz különféle készülék van, és minden szolgáltatásukat többféle operációs rendszerre kell optimalizálniuk.
Az egységesítésben szerepet kaphatnak az Adobe technológiái, a Flash és az Air, amelyek a számítógépek után az okostelefonokon és a táblagépeken is elérhetővé válnak (kivéve persze az Apple eszközeit). Az Android, Blackberry, Symbian, Palm webOS és Windows Mobile platformokon teljes Flash Player fut majd, ami fontos lehet többek közt az online videók és játékok futtatásához. Az Adobe Air pedig kihasználja a legmodernebb hardveres funkciókat, a több ujjal történő érintőkijelzős vezérlést, a gyorsulásmérőket, gps-eket és más szenzorokat.
Szoftverbolt került Opera Mobile és Mini böngészőkbe is, a norvég gyártó az Ericsson eStore technológiájával terjeszti majd az alkalmazásokat. Az Opera böngészői nagyon sokféle platformon futnak, olcsóbb mobilokra is eljuttathatják a szoftvereket.
Mobil a felhőben
A mobilos ökoszisztémák egyre fontosabb része a cloud computing, mert a telefonok könnyebben elveszíthetők, kisebb a tárhelyük, gyengébb a processzoruk, mint egy számítógépnek. Érdemes tehát komoly teljesítményű szerverekre menteni az adatokat.
Az LG Mini nevű készülék például rögtön három irányban szinkronizálható az új Air Sync technológiával. A felhasználó folyamatosan összhangban tarthatja a naptárbejegyzéseit, telefonkönyvét, fotóit és videóit a mobilján, a számítógépén, illetve az LG szerverén. A technológia korábban csak nyílt rendszerű okostelefonokon működött, míg az LG Mini zárt rendszerű multimédiás mobil. Vagyis ezeket a szolgáltatásokat a jövőben többen megkapják, nem csak a drága okostelefonok felhasználói.
Weben tárolt dokumentumok kezelését segíti a Quickoffice Connect. A mobilokon futtatható irodai programcsomag kezeli a Microsoft Excel, a Word és a Powerpoint fájlokat, amelyek most már online tárhelyről – Google Docs, Box.net, Apple MobileMe – letölthetők és ugyanoda vissza is tölthetők.
Láthatatlan technológia
Ha a szolgáltatók jó ökoszisztémákat akarnak felépíteni, úgy kell összeválogatniuk a technológiákat, hogy a felhasználó észre se vegye, hogy kinek a fejlesztését használja. Teljesen mindegy, hogy a Nokia vagy egy kisebb rivális szállítja-e a térképszoftvert, amíg az ügyfél minden telefonon ugyanazt kapja. Más kérdés, hogy a gyártók, egy Samsung vagy egy Nokia is megteheti ugyanezt, a Google pedig az Androiddal kerülhet az iparág élére. Még nem dőlt el a nagy mobilos szoftverháború, és könnyen lehet, hogy az Apple mindig lépéselőnyben lesz az egyetlen készülékével, amelyre csak egyszer kell jól megírni a szoftvereket.
Rovataink a Facebookon