Őrültség Flasht erőltetni a mobilokra
További Cellanapló cikkek
- Napokon belül beszünteti három iPhone forgalmazását az Apple
- A vártnál is ígéretesebb lehet a Magyarországra betörő új gyártó
- Színesebb, gyorsabb és rugalmasabb lesz a Samsung telefonokra érkező One UI 7
- Új korszak elé néz a Xiaomi
- Több mint nyolcmilliószor telepítették ezeket a vírusos alkalmazásokat a Play áruházból
Kemény nyilatkozatháborút vív egymással az Apple és az Adobe. Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója azzal vádolta meg az Adobe mérnökeit, hogy lusták kijavítani a programhibákat. Ezzel magyarázza, hogy az iPhone és az iPad miért nem támogatja a Flash-animációkat.
Az Adobe erre azt válaszolta, hogy az Apple a sötét középkorba taszítja az internetet az agyonszabályozott szoftvereivel. Tény, hogy Steve Jobs csak a Flash kizárásával arra törekszik, hogy a kezében tartsa a szoftverfejlesztést. Hiszen ami nem írható meg Flashben, azt szoftverként kell megírni.
Az Adobe azonban hiába harcolná ki, hogy az iPhone és az iPad lejátssza a Flash-animációkat, mert a webfejlesztőknek ezzel nem lenne sokkal könnyebb az életük.
Látható, de nem megy
A jelenlegi Flash-alapú tartalmak egyetlen érintőkijelzős eszközön nem működnének jól, és ezen sem az Apple, sem az Adobe nem tud változtatni, véli Morgan Adams, aki Flash-animációkat készít. Ennek az oka, hogy az animációkat egérrel való használatra tervezték, és nagyon sok helyen kihasználják az egérmutató mozgását.
Az Indavideó portálon például akkor jön elő a kereső, amikor a videó ablakának a teteje felé mozgatjuk a kurzort. A hangerőállító akkor jelenik meg, amikor a hangszórót ábrázoló ikon fölött lebeg az egérmutató. Ezeket a funkciókat a mobilokon máris elfelejthetjük, mert a legtöbb készüléken nincs szabadon mozgatható kurzor. A kijelző megérintése az egérrel való kattintással egyenértékű.
Morgan Adams szerint az egérmutató használata nagyon kényelmes, és túlságosan elterjedt ahhoz, hogy egyik napról a másikra lemondjanak róla néhány okostelefon kedvéért.
A bonyolultabb animált weboldalakhoz azért nem kell leírást mellékelni, mert a kezelőfelületen azonnal megjelenik a magyarázat, ha egy gomb fölött lebegtetjük az egérmutatót. Egy ilyen popup talán el sem férne a mobilok kijelzőjén. Sok játékban az egér balra-jobbra rángatásával mozgatható a kormánykerék, a mobilokon ezt inkább a készülék elforgatásával oldják meg. Ha mindez nem lenne elég, a Flash még a billentyűzetet is kihasználja, és igencsak rontaná a játékélményt, ha a kijelző felét a virtuális gombkészlet foglalná el.
A Morgan Adams által felvázolt megoldások közül egy járható út van: mindent újra kell programozni, a kezelőfelület utolsó kis szögletétől a menük struktúrájáig. El kell felejteni az egérmutatót, annak ellenére, hogy a pc-n ez a legkényelmesebb. (A rossz megoldások: bonyolult gesztusok, duplaklikk, újratervezett érintőkijelzők.) Ha megvan az új interfész, akkor már csak amiatt kell aggódni, hogy a Flash miatt mikor omlik össze a brózer, és a túlpörgetett processzor milyen gyorsan meríti le az akkut.
Elméletileg van még egy megoldás: az iPhone Safari böngészője is meg tud jeleníteni animációkat, csak a mobilra kell optimalizálni a kódot. Csakhogy a webfejlesztőknek már most is elég dolguk van azzal, hogy a pc-n futó Firefox, Safari, Chrome, Opera és Internet Explorer 6, 7, és 8 böngészőkre optimalizálják a portálokat.
Néhány érintőkijelzős mobilon, például a Nokia N900-on és az érintőkijelzős BlackBerry-ken előhívható az egérmutató, de ezeknél sem megoldott, hogy egyszerre lehessen a mutatót mozgatni, és vadul klikkelni.
Rovataink a Facebookon