Bénák az első becsekkolós akciók
A felhasználók alig néhány százaléka használja a mobilját arra, hogy becsekkoljon, bejelentkezzen helyekre. Ezt a gps-es okostelefonokkal lehet megtenni, például a FourSquare nevű szoftver használatával, és az Egyesült Államokban már a Facebook is indított ilyen szolgáltatást, Places néven. (A Facebook androidos kliensében látható a Places ikonja, de rákattintva azt írja ki, hogy a régiónkban még nem elérhető.)
A FourSquare és a Places lekérdezi a földrajzi koordinátákat, megnézi egy online adatbázisban, hogy milyen boltok és egyéb helyek vannak a közelben, és a felhasználó ezek közül választhatja ki, hogy melyikben tartózkodik éppen.
Felhasználói szempontból a lényege az, hogy így megismerhetjük barátaink tartózkodási helyét, és gyakrabban összefuthatunk velük, ha látjuk, hogy a közelünkben járnak. Üzleti haszna sem elhanyagolható, hiszen a Facebookon vagy Twitteren közzétett információ reklámértékű lehet. Ezt az ingyenes reklámot a cégek néha akciókkal díjazzák.
Az Egyesült Államokban a Gap is ilyen akciót indított a Facebookon, az első tízezer bejelentkezőnek ingyenfarmert ajánlott fel. A modern eszközre épülő kampány azonban nem a tervek szerint sült el.
Túl hamar elfogyott a készlet, mert elfelejtették közölni, hogy sok száz üzletükben összesen van tízezer akciós farmer, egy-egy boltba csak néhány tucat jutott belőlük. Ráadásul az emberek nagy részének fogalma sem volt róla, hogy mi az a Places, sőt azt sem értették, hogy mit jelent a becsekkolás vagy a helymegosztás.
Jó ötlet a helymegosztásra épülő kampány, de a szolgáltatóknak - Facebook, FourSquare - több energiát kell fektetniük a felhasználók képzésére, és a kereskedőknek is pontosabban kell megtervezniük a kampányokat, hogy a vevők ne csalódjanak bennük.
Rovataink a Facebookon