Hangminőségben erősít a Vodafone
További Cellanapló cikkek
A legnagyobb változás csak a rádiós eszközök cseréje után, 2012 első felében lesz érezhető, ennek köszönhetően ugyanis a mobilnet a lakosság 99 százaléka számára elérhető lesz, és a sebessége is megduplázódik. De a hálózat központjának megújtása sem apróság: jobb minőségű hangszolgáltatást tesz lehetővé, és nem okoz gondot, ha a hálózaton egyszer csak több százezer új ügyfél jelenik meg. Az utóbbira van is némi esély, mert Magyarországon is számítani lehet az intelligens mérőórák és más kommunikáló gépek felbukkanására.
A központi hálózat akkor jó, ha az előfizető nem vesz észre belőle semmit - mondta Döbrőssy Gábor, a Vodafone műszaki vezérigazgató-helyettese. “Az elmúlt időszakban komoly tervezési feladatot jelentett egy-egy nagy látogatottságú rendezvényre való felkészülés. Ilyen például a Sziget fesztivál is, ahol az új platform már automatikusan optimalizálja a forgalom elosztását, nem lesz torlódás a központi elemekben” - mondta a szakember.
A most kidobott régi rendszer akkora volt, mint több kétajtós szekrény, de most egy videomagnó méretű eszközzel nagyobb forgalmat tudunk kezelni - mondta Szentpéteri Mihály, aki a központi hálózatot lecserélő csapatot irányítja. Korábban egy berendezés vezérelte a hívásokat, és kapcsolta össze az előfizetőket, de a technológia fejlődésével a funkciók külön eszközbe kerültek, és saját fejlődési pályát járnak be.
A mobil hálózat kapcsolószervere például kiegészült egy olyan funkcióval is, amivel több ilyen gépet össze lehet kötni. A számítógépes világban ezt hívják klaszternek (mobilos nyelven pooling), és arról gondoskodik, hogy a túlterhelt szerver át tudja adni a feladatok egy részét a többi szervernek. Ez akkor is hasznos, amikor bármilyen véletlen katasztrófa vagy meghibásodás miatt kidől az egyik eszköz, ezért a Vodafone hálózata többszörösen redundáns.
Csak hang legyen
A legtöbb mobilozónak - amennyiben csak az embereket vesszük számításba - a hangminőség javulása lesz fontos. A régi rendszerben még sokféle hangkódoló működött, a hívásokat többször is konvertálták a berendezések, ami rontotta a beszédminőséget. Az új eszköz azonban megnézi, hogy milyen kodek elérhető a beszélgetés mindkét végén, és végig ezt használja a beszéd átvitele során.
Gyakorlatilag a mobiltelefon lesz az a gyenge láncszem, amely meghatározza a hívások hangminőségét. Ez a megoldás előkészíti a terepet a HD hangszolgáltatás bevezetéséhez, de a Vodafone sajnos nem árulta el, hogy tervez-e ilyesmit.
A kapcsolóközpont intelligenciája ezen kívül lehetővé teszi, hogy egy nagyvállalati ügyfél külön tudja választani a munkatársak belső- és a magánhívásait, rövid hívószámokat rendelhet hozzá a mobilokhoz.. Döbrőssy Gábor szerint akár olyantörzsvásárlói rendszer is kialakítható, amely csak akkor küld akciókról szóló sms-t a vevőnek, amikor az belépett a bolt területére.
Kólagépbe kéne
A mobilszolgáltatók legalább 5 évre előre gondolkoznak, amikor megújítják a központi hálózatukat, mert a berendezések ára és a munka bonyolultsága nem tesz lehetővé gyakoribb cserét. “Komoly képességbeli tartalékok vannak a rendszerben, mert várható a mobilhálózaton kommunikáló gépek megjelenése.” - mondta Almási Tamás, rendszerfejlesztési igazgató. “Felkészültünk arra is, hogy a SIM kártyák száma rövid idő alatt akár több százezres nagyságrendben is növekedhet. - “Egyre többen valljuk, hogy hokiütőszerű felfutás lesz az előfizetések számában, és a bővülés egyik lehetséges forrása a gépek közötti kommunikáció elterjedése lesz”.
Ilyen gép-gép kapcsolatot tesztel a Vodafone a Szigeten, ahol idén már csak a fesztivál feltöltőkártyával lehet vásárolni. Ebben a kártyában olyan rádiós csip lesz, mint a bolti PayPass kártyaelfogadó terminálokban. A Vodafone a technológiát mobilokba is beépíti, kétszázötven ilyen készülékkel próbálgatja majd a mobilos vásárlást. Megnézik a rendszer biztonságát, a felhasználói élményt. A tapasztalatok jól jönnek majd akkor, amikor élesben kell kiépíteni ilyen rendszert, országos lefedettséggel és valódi bankkártyákkal.
Rovataink a Facebookon