Fogyasztóvédők támadtak a T-Mobile-ra
További Cellanapló cikkek
Év elején megváltozott a hírközlési szolgáltatások szabályozása, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság rendelete alapján csak akkor lehet új díjcsomagot aktiválni, ha az előfizető jelezte, hogy szeretne szerződést kötni. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) arra jött rá, hogy a Magyar Telekom nem felel meg ennek a követelménynek, ezért a hírközlési hatósághoz fordult az ügy kivizsgálása érdekében.
A távközlési cég jogszabályellenesen jár el akkor, amikor a fogyasztó meg sem rendelte a mobilinternet szolgáltatást, a vállalkozás mégis ráutaló magatartásként értékeli annak használatát, amely alapján létrejön a szerződés és a csomag aktiválása – írja a KÖFE pénteki sajtóközleménye.
Amikor a felhasználó először a mobilnetre téved, a Magyar Telekom sms-t küld neki arról, hogy ezzel bizony aktiválódott a NetStart csomag, amivel 10 kilobájtonként 13,2 forintot kell fizetnie. Régi probléma, hogy a szerencsétlen felhasználót már az első alkalommal a lehető legdrágább konstrukcióba rángatják bele, és ha az sms ellenére is kitartóan netezik tovább, akkor a hó végi számla elovasásakor valószínűleg örökre elmegy a kedve a mobilnettől.
Az NMHH előírásának megfelelő szerződéskötés nagyjából úgy nézne ki, mint amikor a reptereken előfizetünk a wifire. Magyarán a felhasználó még az internetezés megkezdése előtt találkozik egy köztes weboldallal, amin megrendelheti a neki tetsző szolgáltatást. Ez a megoldás azért is előnyös, mert lehetőséget ad a kedvezőbb díjcsomagok bemutatására is. Még az is előfordulhat, hogy a mobilnetező előfizetne egy 5 gigabájt per hónapos csomagra is.
Törvények dzsungelében
Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló 6/2011. (X. 6.) NMHH rendelet írja elő, hogy a szolgáltató nem követelhet előfizetőtől díjat, ellenszolgáltatást, ha olyan szolgáltatást, terméket vagy elektronikus hírközlő eszközt értékesít, amelyet az előfizető nem rendelt meg. Nem elég a ráutaló magatartás, vagyis a böngésző megnyitása és a netezés, a felhasználónak mindenképpen nyilatkoznia kell a mobilnet iránti igényéről.
Ha a Telekom műszakilag nem tudja megoldani a díjcsomag előzetes megrendelését, akkor nem számlázhatja ki a netezés költségét, vagy egyszerűen le kell tiltania a mobilnetet minden olyan készüléken, amihez nem tartozik mobilnetes díjcsomag.
A Magyar Telekom a megkeresésünkre nem fedett fel részleteket a Netstart csomaggal kapcsolatos kritikákról, ám az NMHH cikkünk megjelenése után két órával azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy már kötelezte a szolgáltatót az általános szerződési feltételek módosítására, hogy az megfeleljen az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak, valamint törölje a szolgáltatás automatikus aktiválására vonatkozó rendelkezéseket.
A hatóság beszámolt arról is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérték a határozat végrehajtását, 2011 novemberében utólagos ellenőrzést is végeztek és kifogásolni valót nem találtak. A szolgáltató módosította az általános szerződési feltételeket. A „NetStart” szolgáltatást nem aktiválja automatikusan új előfizetők esetében, és kikapcsolta a szolgáltatást azoknál a meglévő előfizetőknél, akik azt az elmúlt egy évben nem vették igénybe. A szolgáltatást használó előfizetők figyelmét pedig felhívta a lemondás lehetőségére.
Emellett a kiugró összegű számlák és következményeik elkerülése érdekében a szolgáltató módosította a számlázással és a reklamációkezeléssel kapcsolatos eljárásait, új, lényegesen alacsonyabb díjazású havidíjmentes mobilinternet szolgáltatást vezetett be, valamint tájékoztatót készített előfizetői számára az okostelefonok és a rájuk telepített alkalmazások által okozott adatforgalomról és annak lehetséges költségvonzatairól.
Az NMHH az előfizetők érdekeinek még hatásosabb védelme érdekében 2011. december 16-án hatósági szerződést kötött a Magyar Telekommal. Ebben a szolgáltató a korábban már teljesítetteken felül vállalta, hogy azokat az előfizetőket, akiknél a „NetStart” szolgáltatás még a szerződéskötéskor is aktív volt, három hónapon át havonta küldött SMS üzenetekkel tájékoztatja a szolgáltatásról, annak díjáról, valamint az igénybevétel és a lemondás lehetőségéről.
Azoknál az előfizetőknél, akik a szolgáltatást a szerződéskötéstől számított hat hónap alatt nem vették igénybe, ott azt kikapcsolta. A hatóság a válaszban külön kiemelte, hogy a „NetStart” szolgáltatás előfizető akaratán kívüli igénybevétele miatt benyújtott panaszokat és reklamációkat a szolgáltató nem utasítja el, hanem – az ügyfél választása szerint – valamely, az igényeinek megfelelő kedvezőbb díjú mobilinternet díjcsomagot aktivál a számára, és a „NetStart” szolgáltatás igénybevételéből adódó, a reklamáció tárgyát képező díjat is ennek az új díjcsomagnak megfelelően számolja újra.
Lehetőség van a mobilinternet szolgáltatás kikapcsolására és a reklamált díjat ez esetben elengedik. Ennek feltétele az, hogy az előfizető a számlareklamációt a vitatott díjat tartalmazó számla kézhezvételétől számított 30 napon belül nyújtsa be. A hírközlési hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy ezek a vállalások 2011. december 16-tól érvényesek, amikor a hatósági szerződést megkötötték.
Az NMHH az MTI kérdésére beszámolt arról, hogy korábban megfontolta közérdekű kereset benyújtását a károk megtérítésére, de elállt ettől, mert a fenti hatósági szerződés gyorsabb és hatékonyabb megoldást nyújt a Magyar Telekom előfizetőinek.
Rovataink a Facebookon