Csalók viszik toplistára a mobilszoftvereket
Szinte mindegyik nagy cég tud arról, hogy tisztátlan módszerekkel is a letöltési toplistákra lehet kerülni, de eddig mindenki azt mondta, hogy nem akalmazna ilyen módszert. A Touch Arcade nevű portál fórumain azonban február elején kipattant a botrány, amikor egy fejlesztő megírta, hogy megkeresték a letöltésgeneráló cégek, és néhány ügyfél nevét is elkotyogták neki.
Az Inside Mobile App portál cikke szerint múlt héten egy fejlesztői konferencián már többen elismerték, hogy használtak olyan marketing szolgáltatásokat, amelyek akár klikkelő robotokat is alkalmazhatnak. A fejlesztők csak akkor kezdtek el gyanakodni, amikor azt látták, hogy a jelentős mennyiségű letöltés után nyoma sincs felhasználói aktivitásnak.
A letöltőrobotok egyik megnevezett megrendelője egy ismert játékfejlesztő vállalat, a TinyCo. A cég már bejelentette, hogy ezentúl csak szokványos marketing eszközöket használ. A vállalat havonta több millió dollárt költött el arra, hogy felhasználókat szerezzen, de szakított azokkal a cégekkel, amelyeknél nem ismert a letöltések forrása.
Az Apple jó ideje tudhatott a robotokról. A leleplező fórumbejegyzést író fejlesztőnek azt mondta a letöltési szolgáltatást nyújtó cég képviselője, hogy azért kér csak ötezer dollárt, mert az Apple már elkezdett foglalkozni az üggyel, és letiltott egy robotokat alkalmazó fejlesztőt. A tiltás ellenére az App Store ingyenes kategóriájában a top 25-ben 8 olyan program is volt, amit az adott cég juttatott a csúcsra. Egy fejlesztő pedig az nyilatkozta az Inside Mobile Appsnak, hogy hónapokkal ezelőtt panaszt tett az Apple-nél a robotok miatt, de nem történt semmi változás.
Az Apple februárban felhívta a fejlesztői közösség figyelmét a csalásokra, és az érintett cégek alkalmazásai rögtön visszaestek a toplistákon. Azóta megint feljebb kapaszkodtak. Az a gond, hogy külső szemlélőként lehetetlen ellenőrizni, hogy egy program valójában mennyire népszerű. Tucatnyi cég kínál letöltési szolgáltatásokat, és ha lebukik, akkor más névvel újraindul.
Ha az Apple nemcsak a letöltéseket figyelné a toplisták összeállításakor, hanem a programok használatát is, akkor könnyedén ki tudná szűrni a csalókat. Ennek persze jogi akadálya is lehet, hiszen nem lehet monitorozni a felhasználók minden egyes lépését. De már a Google által alkalmazott módszer is javítana a statisztikán, az Android Market ugyanis a letöltés mellett azt is figyeli, hogy a felhasználó letörölte-e a programot.
Rovataink a Facebookon