Kínában nem túl sikeres az iPhone

2012.03.12. 11:15
A világ legnépesebb országában az Apple csak ötödik az okostelefonok piacán, mert a riválisai sokkal rugalmasabbak. Egy technikai malőr miatt több mint hatszázmillióan nem tudják kihasználni az iPhone 4S funkcióit.

Az Apple nemrég megkötötte a második nagy együttműködési szerződését Kínában, de két partner segítségével sem tudja elvenni a vezető helyet a Samsungtól. A dél-koreai riválisnak 24,3 százalék a részesedése az okostelefonok piacán, míg az Apple szerény 7,5 százalékkal az ötödik helyen áll; a Nokia, a Huawei és a ZTE is megelőzi.

Kína nagyon fontos a kaliforniai mobilgyártónak, és nem azért, mert az ottani gyáraiból rövid úton el tudja juttatni a készülékeit a boltokba. Az ázsiai országban idén 52 százalékkal nőhet az okostelefonok piaca, és várhatóan 137 millió készülék talál gazdára – több, mint amennyi az Egyesült Államokban.

Egy üzleti döntés és egy technológia akadályozza meg az Apple terjeszkedését. Az Apple csak az ország második és harmadik legnagyobb mobilszolgáltatójával kötött szerződést, amelyek a 988 mobilozó 34 százalékát szolgálják ki, és egyáltalán nem árul iPhone-t a Chine Mobile 655 millió előfizetőjének. Ez a mobilszolgáltató teljesen egyedi 3G-szabványra építette a hálózatát, a TD-SCDMA-ra, amit az iPhone nem kezel.

Az emberek egyébként így is megszerzik, amit akarnak, a China Mobile 15 millió előfizetőjének van iPhone-ja, de azzal csak lassú 2G-hálózaton vagy wifi hotspotok közelében tudnak böngészni. Az Apple azonban a rajongók dolgát is megnehezítette, mert a márkaboltjaiban sem árulja a készüléket.

Ez megint csak a Samsungnak kedvez, amely folyamatosan növeli a részesedését. Azzal, hogy a cég mindegyik fontos hálózati szabványt kezeli, és gyorsan piacra viszi a termékeit, hatalmas előnyre tesz szert.