Megvan a jó mobilszolgáltatás kulcsa

2012.12.12. 13:54
A hírközlési hatóság évek óta hiába próbálja eladni a kihasználatlan frekvenciákat, amelyekre a meglévő három mobilszolgáltató is szemet vetett. Meglepő módon éppen a hírközlési hatóság bizonyítja, hogy a megfelelő eszközök rendelkezésre bocsátásával, negyedik szolgáltató nélkül is javítani lehet a szolgáltatás minőségét.

Korlátozások nélküli, versenyképes mobilinternetre lenne szükség hazánkban, mert most nagyon kevesen használják ezt a szolgáltatást, és a bővülés mértéke is elmartad az Európai Unió átlagától – hangzott el a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság  (NMHH) szerdai nyilvános meghallgatásán, aminek a témája az eladatlan frekvenciasávok hasznosítása volt.

Emellett a hatóság azt akarta megtudni, hogy a távközlési piac szereplői mit gondolnak egy esetleges negyedik mobilszolgáltató megjelenéséről. Ezt tömören összefoglalhatjuk: nem sok jót. Jól ismerjük a három mostani mobilcég, a Telenor, T-Mobile és Vodafone véleményét, hiszen a 2004-es frekvenciatender óta számtalanszor elmondták, hogy a magyar piac nem bír el egy negyedik, saját hálózattal rendelkező szereplőt. Inkább maguknak szeretnének több frekvenciát, amit elég jól meg is tudnak indokolni.

Képernyőfotó 2012-12-12 - 12.06.18 PM.png

Az a legviccesebb, hogy a fenti ábra az NMHH rövid bemutatójában is szerepelt, és szinte tökéletes bizonyítékot ad arra, hogy a piaci küzdelemhez fegyvereket is kell adni a szolgáltatók kezébe. Az ábrán jól látható, hogy éveken át csigalassúsággal nőtt a 3G-vel lefedett terület, majd  a Vodafone egyszer csak Szergej Bubkát megszégyenítő módon átugrotta a magasra tett lécet. A látványos fejlődést némi plusz frekvencia okozta: a Vodafone idén tavasszal kicsit ki tudta bővíteni a 900 megahertzes tartományban a rendelkezésére álló sávot, és ezzel drasztikusan növelte a lefedettséget.

Arra hivatkozik a hatóság, hogy mindezek ellenére sem nőtt a Vodafone piaci részesedése – mondta Marchart Pál, a mobilcég vezérigazgató-helyettese. – Ami igaz is, de mi sok más paramétert is figyelemmek kísérünk, mint például az ügyfelek elégedettségét, és ezek alapján hosszabb távon a forgalom bővülésére számítunk – tette hozzá a szakember. Marchart Pál azt is elmondta, hogy szerinte Tesco Mobile néven már van egy negyedik szereplő a hazai mobilpiacon, tehát a frekvenciaárverés kapcsán legfeljebb negyedik hálózatról beszélhetünk. Amit a Vodafone szerint a tízmilliós ország már nem tudna gazdaságosan fenntartani.

Drozdy Győző, a Telenor stratégiai tanácsadója felszólalásában elmondta, hogy a cégének nincs kifogása egy negyedik mobilszolgáltató ellen, amennyiben az nem piactorzító módon száll be a versenybe. Annak mérlegelésére is megkérte az NMHH-t, hogy vajon mit oldana meg a negyedik szolgáltató, és mit nem.

Nagyon valószínű, hogy a mobilszolgáltatás minőségében nem történne gyors és látványos javulás, mert az új cégnek ehhez előbb ki kellene építenie a saját hálózati infrastruktúráját, ami évekig tartana. A teljes lefedettség eléréséig pedig a mostani szolgáltatók hálózatát kellene használnia. A fenti ábra azonban azt mutatja, hogy ha a mostani három szolgáltató bármelyike extra frekvenciához jut, akkor azonnal fejlesztésbe kezd.

Közös érdek

„A rádióspektrum szűkösen rendelkezésre álló és jelentős társadalmi, valamint piaci értékkel bíró része a közvagyonnak, így alapvető közérdek annak leghatékonyabb és legnagyobb társadalmi jólétet generáló hasznosítása” – írja az NMHH frekvenciagazdálkodási stratégiája. A dokumentum megemlít néhány olyan eszközt is, amivel még több beruházást lehetne generálni. Nemcsak a plusz frekvenciák tartoznak ide, hanem az ösztönzőbben ható díjazás is.

Miközben a szektorra nemzetközi viszonylatban is rendkívül magas adókat és díjakat vetnek ki, a mobilcégek 2010-ben és 2011-ben is az EU-átlagot meghaladó mértékben költöttek a hálózatuk fejlesztésére – mondta Kis Gergely, az eNet kutatócég elemzője, aki egy szerdán kiadott elemzéssel igyekezett bebizonyítani, hogy most is van verseny a magyar mobiliparban.

Lassan azért összeáll a kép, hogy mit is lehet lépni a mobilipar fejlesztése érdekében. Ha egy negyedik hálózat felépülését és egy új szolgáltató kemény küzdelmét akarjuk látni, akkor jöhet a negyedik szolgáltató. Az emberek többsége valószínűleg egy éven belül nem tudná kihasználni az új szolgáltató előnyeit, mert a hűségszerződések nem válnak érvénytelenné. De ha hónapokon belül megvalósított hálózatgyorsítást, a lefedettség drámai bővülését akarjuk látni, akkor inkább az tűnik jónak, ha sürgősen eladják a nem használt frekvenciablokkokat, mégpedig azoknak a társaságoknak, amelyek azt rögtön használni tudnák.