Lehallgatásokról beszélt a Vodafone
A világ egyik legnagyobb mobilszolgáltatója elhatározta, hogy megtöri a csendet a kormányzati ügynökségek lehallgatási tevékenységével kapcsolatban. A Vodafone globális központja pénteken fogja kiadni az első jelentését arról, hogy az államok miként monitorozzák az emberek beszélgetéseit, miként gyűjtenek adatokat a tartózkodási helyükről a mobilszolgáltatók segítségével.
A Snowden-botrányt kirobbantó brit Guardian cikke szerint a Vodafone egy gigantikus, 40 ezer szavas jelentésben mutatja be a hálózatain zajló megfigyelési tevékenységet. A Law Enforcement Disclosure Report elnevezésű dokumentum jelentőségét az adja, hogy a Vodafone a világ 29 országában van jelen, köztük Magyarországon is.
A vállalat azt mondja, az ügynökségeknek közvetlen kapcsolatuk van a rendszereihez, ahogy más távközlési cégek rendszereihez is, és ezek segítségével meg tudnak hallgatni és fel tudnak venni telefonbeszélgetéseket, bizonyos esetekben pedig a célszemély tartózkodási helyét is ki tudják deríteni.
Bár a Guardian szerint hazánkban tilos nyilvánosságra hozni információkat arról, hogy milyen módszerekkel lehet a telefonhívások és üzenetek tartalmát lehallgatni, erről tavaly viszonylag pontos beszámolót adtak a Telenor Magyarország munkatársai.
A valós idejű lehallgatáshoz (amikor a szakszolgálat telefonhívások hanganyagát, üzenetek tartalmát is élőben rögzíteni tudja) bírósági engedély szükséges, de a hatóságoknak nem kell papírt felmutatni a szolgáltatóknak. A vállalatoknak pedig nincs információjuk arról, hogy ezeken keresztül mennyi ügyfelüket hallgatják le.
Magyarországon jogszabály írja elő, hogy a titkosszolgálatoknak nemzetbiztonsági szempontok alapján minősített helységeket kell fenntartani. Egyet, ahol elhelyezhetik a rendszereiket, és még egyet, ahol dolgozni tudnak. Ezek a rendszerek mély szinten beépülnek a szolgáltatói rendszerekbe.
A távközlési cégeknek bizonyos információkat tárolniuk is kell: a forgalmi adatokat 1 évig, a nem fogadott hívások listáját fél évig kell megtartani. Az üzeneteket is csak addig tárolják a rendszereikben, amíg azokat el nem küldik az előfizetőknek (ha például ki van kapcsolva a címzett mobilja, akkor muszáj elmenteni az sms-t). Ezeknek a tartalmához azonban nem férhet hozzá a szolgáltató, és ugyanez vonatkozik az internetes tartalmakra is – nem tudják, milyen weblapokat néz egy adott ügyfelük.
Telefonos segítséget kérnek
A Guardian számokat is közölt a hatóságok tevékenységéről: a Vodafone Magyarország 2013-ban 75 938 esetben adott hozzáférést a tárolt adatokhoz. Ez a szám meglepően nagy, hiszen a Telenor, melynek több előfizetője van, csupán évi 40 ezer megkeresésről számolt benekünk. A Magyar Telekomtól kommunikációs osztálya elmondta, az elmúlt évben több tízezer megkeresés érkezett hozzájuk a hatóságoktól.
A Vodafone Magyarország nem kívánja kommentálni a Vodafone Csoport jelentését. Ugyanakkor megismételte, amit korábban is mondott: a hatósági megkeresések ügyében mindig a törvényi előírásokat betartva jár el.
Ezeket az adatkéréseket nem szabad összekeverni a titkosszolgálatok tevékenységével. Ez a szám azt jelzi, hogy a rendőrség mennyiszer nyújtott be a mobilszolgáltatóknak csinos formanyomtatványokat, hátha sikerül bizonyítékokat szerezni egy-egy nyomozáshoz. Sok esetben sikerült már ilyen információk alapján elkapni gyilkosokat, például az elkövetők közötti kapcsolattartást bizonyítva.
Rovataink a Facebookon