Meddig zuhanhat a Samsung?
További Cellanapló cikkek
2014 utolsó negyedévében is alacsonyabb volt a Samsung Electronics nyeresége, mint az azt megelőző évben – közölte a vállalat szerdán, még mielőtt kiadná az üzleti jelentésének végleges változatát. Ez azt jelzi, hogy az okostelefonok piacán megjelent kínai riválisok, illetve az új erőre kapó Apple nemcsak átmeneti fejfájást okoz a dél-koreai vállalatnak. Ez már az ötödik egymást követő negyedév, amelyben a Samsung a korábbinál szerényebben teljesít.
Úgy is megfogalmazhatjuk, hogy tessenek csak továbbmenni, nincs itt semmi látnivaló. Ugyanaz történik a mobiliparban, mint ami pár évtizeddel korábban az pc-iparban is lejátszódott, csak ott a Microsoft halászta el a nyereség nagy részét a hardvergyártók elől, a mobiliparban pedig már a Google felé áramlanak a milliárdok. Nagy általánosságban még mindig igaz, hogy az USA irányít, Európa kisegíti néhány érdekes új technológiával és szolgáltatással, Ázsia pedig legyártja hozzá a vasakat.
A Samsung becslései alapján az utolsó negyedév nyeresége körülbelül 4,7 milliárd dollár lesz, ami egy kicsit jobb, mint amire a pénzügyi elemzők számítottak, de
A negyedéves forgalma csupán 12 százalékkal csökkent, 47 milliárd dollárra. Egy évvel ezelőtt a Samsung az eladott készülékek darabszáma alapján az okostelefon-piac közel harmadát uralta. Mostanra a részesedése a piac negyedére csökkent, és a kínai riválisok nyomulása miatt ez a trend folytatódhat. Mivel a Xiaomi és a Huawei egyaránt a jó ár/érték arány hívei, az alacsony áron kínált minőségi telefonjaik nemcsak a darabszámban hoznak változást: a Samsung nyereségét is könnyen elapaszthatják. Egyre nehezebb lesz hihető érvekkel alátámasztani, hogy miért drágább egy Galaxy mobil, mint egy hasonló tudású rivális termék.
A Xiaomi ráadásul nemcsak Kína gigantikus hazai piacára épít. Azzal az okos stratégiával lépett színre, hogy ha nem muszáj, egy fillért sem enged át a Google-nek. A telefonjain alapból nincsenek rajta a Google appjai, csak a saját szoftverboltja. Talán mert felismerte, hogy ma már nem az operációs rendszer a legfontosabb platform, hanem a szoftverbolt, illetve azok az alkalmazások értékesek, amelyek adatokat gyűjtenek a felhasználókról. Ezekből él ugyanis a Google, ezek alapján tudja személyre szabni a hirdetéseket.
A Samsung ezt nem ismerte fel, és sokat tökölt azzal, hogy kifejlesszen egy saját operációs rendszert. Próbálkozott a Badával és a Tizennel, de nem ért el látványos sikert. A felhasználó szempontjából tök mindegy, hogy ki gyűjti össze az appokat egy megbízható szoftverboltba, ha elérhető ott a Facebook Messenger, a Viber, a Whatsapp és az Instagram.
A Samsung lecsúszásával egy időben a HTC is erőre kapott, 2011 óta először nőtt a forgalma. A tajvani cég jókora költségcsökkentéssel és a középkategóriára fókuszálva javított az eredményein. A Samsung hasonló tervekkel állt elő, a kínálatát 25-30 százalékkal szűkíti, és csak a legfontosabb modellekre fókuszál.
Rovataink a Facebookon