Millió kilométert levezettek a mobilozókért
További Cellanapló cikkek
- Egyet előre-, kettőt hátralép jövőre az Apple
- Eddig nem látott funkcióval debütálhatnak a Samsung jövő évi csúcskészülékei
- Rajongóknak szinte kötelező: szó szerint varázslatos lett a Harry Potter-telefon
- Máris befutott az Android 16 első előzetes kiadása
- Megállíthatatlan hegyomlásként zúdul ránk az Asus új telefonja
A mobilszolgáltatók állítólag mindent megtesznek azért, hogy országszerte jó legyen a lefedettség, hiszen ezzel a feltétellel vehettek új frekvenciákat az államtól. Hogy valóban teljesülnek-e a szerződésben rögzített ígéretek, azaz
azt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ellenőrzi nekünk a mérőkocsijaival.
Egészen pontosan ezt akarja megtudni a hatóság:
- Van-e lefedettség?
- Mekkora a le- és feltöltési sebesség?
- Milyen a hálózat válaszideje?
Amatőr mérőprogramokkal is megválaszolhatjuk ezeket a kérdéseket, de az NMHH szakértői nemcsak egy-egy pillanatnyi állapotot mérnek, hanem naponta akár 200-300 kilométert is levezetnek, hogy országos lefedettségi térképet készítsenek a szelessav.net oldalra. Ők minden egyes pillanatban és helyen mindhárom szolgáltató teljesítményét vizsgálják, és a szolgáltatók hálózatairól szóló adatok zömét közzé is teszik a weboldalon.
A mérőkocsijukkal felhasználói panaszokat is ellenőriznek, és sajnos az a tapasztalat, hogy általában vagy a felhasználó készülékével vannak gondok, vagy más körülmények zavarják a vételt.
Múltkor kimentünk egy helyszínre, ahol tökéletes lefedettség volt, mintha a bázisállomás alatt állnánk. Volt a házon egy akkora üvegajtó, amin egy teherautó is beférne, és amikor azt becsukták, nullára esett a térerő. Az üvegajtó hővédő szigetelése annyira leárnyékolta a rádióhullámokat, hogy a mögötte lévő mobil ledobta a hálózatot.
- mesélték az NMHH szakértői. Olyat is tapasztaltak, hogy a teljesen épnek tűnő mobil belsejében le volt szakadva az antenna csatlakozója - valószínűleg egy eséstől, amit a készülék borítása túlélt, de belül komoly károk keletkeztek. A legtöbb bajt azonban az USA-ból behozott DECT telefonok okozzák. Az Atlanti-óceán túlpartján olyan frekvencián működnek a hordozható vezetékes telefonok, amit itthon a mobilszolgáltatóknak osztottak ki.
Az NMHH hálózati szakértői azt mondták, hogy ők bizony olcsó kínai mobilokat se vennének, ha 4G-t akarnak használni, mert gyakran előfordul, hogy a városban még jól működnek, de vidéken elkezd akadozni a vétel. A szolgáltatók ugyanis vidéken a jobb terjedésű, 800 MHz-es tartományt használják 4G-re, és a külföldről beszerzett mobilok ezen nem biztos, hogy működnek. Így a készülék sokszor csak 3G-re tud csatlakozni, akkor is, ha az előfizetés és a lefedettség a 4G használatát is lehetővé tenné.
Halló? Itt bizony gondok vannak!
Naponta egy-egy mérőautóval tíz-tizenkét települést ellenőriznek, és ha lefedettségi problémákat észlelnek, akkor még egyszer visszamennek mérni. Amikor meglátogattuk az NMHH Visegrádi utcai telephelyét, éppen egy ilyen útra készültek, és ha másodjára is észlelni fogják a lefedettség hiányát, akkor már a szolgáltatónak is jelzik a hibát.
A mérőkocsi egy tizenéves Mercedes Sprinter furgon, aminek a kilométerórájában már közel félmillió kilométer van, és még két másik mérőautó is dolgozik az NMHH-nak. A furgonnal tévés műsorszóró adók lefedettségét is vizsgálják, ezért van a tetején egy tízméteres kinyújtható árboc. A mobilszolgáltatást viszont arasznyi antennákkal mérik, és néhány méregdrága műszerrel, amelyek az autó árának a sokszorosába kerülnek.
Van például a raktérben egy 220 Ah-s szünetmentes táp, amiről napokig működni tud a rendszer, egy ütésálló laptop, rengeteg kábel és hálózati berendezés, de a felszerelés legérdekesebb darabjai az a hat jellegtelen műanyag doboz, amelyek egy-egy Samsung Galaxy S4 LTE Plus okostelefont rejtenek.
Azért van belőlük hat, mert mert mindhárom szolgáltatónál külön vizsgálják a 3G és a 4G hálózatot, és azért használ az NMHH ilyen ismert készülékeket, hogy nagyjából azt tapasztalja, amit az átlagos felhasználók tapasztalnak mobilozás közben. Persze ezek az okostelefonok nem pont ugyanolyanok, mint amit a boltban magkapunk. Lecsupaszított firmware van rajtuk, hogy ne fussanak a háttérben fölösleges appok, és össze vannak drótozva egy rakás egyéb berendezéssel.
Távolról irányítják a készülékeket,az NMHH mérési központjából küldik ki az aktuális tesztelési feladatokat, és úgy vannak beállítva, hogy csak adott haladási sebesség fölött, megadott időközönként végezzenek el méréseket. Nehogy perceken át gyűjtsék az adatokat ugyanarról a helyszínről, ha beragad az autó egy különösen hosszú pirosnál.
Általában 800 bájtos adatcsomaggal pingelik meg a budapesti internetközpontban, a BIX-ben elhelyezett szervert, amelyet 10 gigabites vonalon ér el az NMHH. Nem tudja elképzelni, hogy mire kell ekkora sebesség? Pedig nemsokára hazánkban is lehetővé válik a 4G LTE hálózatokon a 300 megabit per másodperces átvitel, és ha egyszerre hat mobilon száguldoznak ilyen gyorsan az adatok, ahhoz már a gigabites vonal se lenne elegendő.
Bízzunk benne, hogy az NMHH a közeljövőben sokkal gyakrabban találkozik majd ilyen szupergyors internettel, mint ahányszor most találkozik teljesen lefedetlen területekkel.
Rovataink a Facebookon