Nézz a szemembe, felvétel készül!
Mobilja már mindenkinek van, ezért a Szilícium-völgy vállalkozói egy ideje a következő nagy dobást keresik. Jó iránynak tűnt például a szemüvegek okosítása, de a Google ebbe belebukott, és a gyártók dögunalmas ipari alkalmazásokban találtak menedéket. Akar valaki raktárkészletezősdit játszani? Na ugye.
Aztán jött a Snap, a tinik százmillióit megmozgató csevegőapp, és a sok milliárd dollárt érő cég hekkerei kitalálták, hogy a szemüvegnek egyáltalán nem kell okosnak lennie. Bőven elég az is, hogy menő.
Napszemüvegként baromi jól néz ki, és a legtöbben azt hiszik, hogy a sarkaiban lévő sárga karikák csak a dizájn részei. Aztán néznek nagyokat, amikor az ember megnyomja szemüveg gombját, és a baloldali karikában megjelennek a felvételt jelző fények. A másik karikában van a kamera lencséje, szóval akit túlzottan elbűvölnek a fények, az nagyon rossz irányba néz.
A fény a figyelemfelkeltő show része, arról biztosítja a szemüveg túloldalán lévőket, hogy mindig tudják, mikor készül felvétel. Szóval amikor nem világít, akkor nem kell mosolyogni, integetni, sátánvillázni vagy nyelvet nyújtatni a Spectacles viselője felé.
Amíg a kívülállók a csodálkozástól leesett állukat próbálják a helyére rakni, érdemes megnyitni a mobilon a Snapchat appot, mert a szemüveg által felvett videó igényel némi magyarázatot. A Snap mérnökei azt találták ki, hogy kör alakban készítenek felvételt, így azok elforgathatók lesznek: a mobil kijelzőjén ebből a körből mindig csak egy téglalap alakú rész látszik.
Zseniális húzás, csak az operatőrök szomorkodhatnak, hiszen elfelejthetik mindazt, amit eddig a kamerázásról tanultak. Nem számítanak a képarányok, értelmetlenné válnak a komponálás alapelvei.
Oké, azért bőven vannak még kihívások ezekkel a kerek videókkal, például hogy a minőség igencsak korlátozott. A Snapchat appban még jól néz ki minden, és ott virít a felirat, hogy HD a felbontás, de amikor exportáljuk, akkor már csak egy 800x800 pixeles négyzetbe beillesztett kört kapunk. Ez nemcsak messze van a HD-től, de még hülyén is néz ki. A fenti szelfis videónak itt van az exportált eredetije, de teszteltük a szemüveget robogózás közben is, és nagyon jól jött a biztonságosan bekapcsolható, nem kézben tartott kamera.
Egyedül a Snapchat app képes arra, hogy élvezhető módon, elforgathatóan, teljes kijelzőn mutassa be a Spec videókat. Ehhez persze a mobilra kell juttatni a fájlokat. Az első lépésben a profilunkhoz tartozó Snapcode-ot kell lefotózni a szemüveggel, hogy elkezdjük a párosítást. Itt időnként előfordulnak hibák, például ha előbb kezdünk el Speceket gyártani, és csak utána párosítjuk a szemüveget a mobilllal. Ezekben az esetekben a a hard reset mindig segített továbblépni (55 másodpercig kell lenyomva tartani a Spectacles gombját).
A szinkronizáláshoz bluetooth és wifi egyaránt kell, mert csak az utóbbi elég jó ahhoz, hogy a HD videók lecsordogáljanak a mobilra, és onnan elmentődjenek a Snap felhőjébe. A rövid videókat Spec névre keresztelte a Snapchat. A videók tényleg csak csordogálnak, a szinkronizálás néha fájdalmasan lassú tud lenni, ha túl sok a felvétel, és nagyon lassú a netkapcsolatunk. Előfordult, hogy 5-15 percen át küzdött vele mobil, és arra is érdemes odafigyelni, hogy sokszor csak a kisebb felbontású verziót húzza le a mobilon futó Snapchat, és utána pótolja a megosztani érdemes HD felbontású változatot.
Mindebből adódik, hogy a Spectacles egyáltalán nem valós idejű közvetítésre való, arra megmarad nekünk a Facebook Live és a Youtube. Egész estés mozifilmek rögzítésére sem alkalmas, hiszen egy gombnyomással csupán 10 másodpercet rögzít, és ezt is bármikor megszakíthatjuk, lerövidíthetjük. Ezen kívül még 20 vagy 30 másodperces összeállításokra van lehetőségünk, ilyenkor több 10-10 másodperces szakaszt vesz fel, és ennyi.
Mint ahogy írtam, a Spectacles elsősorban a Snapchathez készült, hogy a haverjainknak egy gyors állapotjelentést tudjunk küldeni. A videókat utólag nem tudjuk megvágni, így ha kényes részleteket vettünk fel, akkor azokat vagy bevállaljuk, vagy dobhatjuk a fenébe az adott 10 másodpercet. Ha megvan a tökéletes kontent, akkor azt már csak szétfilterezzük, telefirkáljuk és felmatricázzuk, hogy megfelelünk a trendeknek, és már mehet is a tartalom a követőink által 24 órán át látható napi történetünkhöz, vagy egy személyes üzenetbe.
Egy huzamban legfeljebb 100 videót tudunk készíteni, mielőtt lemerülne a Spectacles. A töltöttség szintjét is a szemüveg bal oldalán elhelyezett ledek jelzik, ha kétszer megkocogtatjuk a szemüveg oldalát. A lemerüléstől azonban nem kell tartani, ha nálunk van a Spectacles tokja, mert abban aksi van, és párszor fel tudjuk tölteni vele a szemüveget.
A Spectacles körüli felhajtáshoz sokat hozzátesz, hogy viszonylag nehéz beszerezni. Eleinte csak automatákból volt kapható, és a cég 24 órával az elhelyezés előtt közölte a koordinátákat, hogy hol található a nagy sárga doboza. Az viszont mindig is lutri volt, hogy az automata meddig marad ott, ez lehetett egy nap, egy hét, vagy akár egy hónap. Most már online megrendelhető az extravagáns szemüveg, de a cég Ausztriánál húzta meg a keleti határt. Mi Berlinben szereztük be, ahol pár hete volt egy automata.
Lehet lamentálni azon, hogy mekkora őrültség 46 000 forintot (150 eurót) kiadni egy ilyen szemüvegért, de közben jól tudjuk, hogy sokan ugyanennyit vagy többet fizetnek csupán azért, hogy a Kínában legyártott műanyag keretre a nekik tetsző hatbetűs márkanév legyen felfröccsöntve. A Spectaclesben meg – azon túl, hogy az UV-sugarakat is rendesen kiszűri –kőkemény hightech van, két év garanciával.
A szemüveget a Balaton Soundra is levisszük, az Index Snapchat-csatornáján követheted, mit művelünk vele a következő napokban!
Rovataink a Facebookon