Feltámadt a Facebook a tőzsdén
Sokan a Facebook utolsó esélyeként tekintettek a harmadik negyedéves üzleti gyorsjelentés bemutatásának dátumára. Miután az óriási tömeghisztériával övezett, az évtized tőzsdei eseményeként beharangozott májusi részvénykibocsátás csúfos bukásba fordult, a cég rövid úton elveszítette az értéke csaknem felét, és a második negyedéves eredményekkel is csalódást okozott, a tét valóban nagy volt. Ha most nem sikerül nagyot villantani, az valószínűleg hosszú távra elveszi a befektetők kedvét az egész online üzletágtól, és megsínyli az egész internetes hirdetési piac.
Az előjelek nem voltak túl biztatók: az üzletét szintén az online hirdetésekre alapozó Google néhány napja mélyen az elemzői várakozások alatti számokat produkált a maga gyorsjelentésében, a hirdetéseken túli világban a Facebook bevételeinek oroszlánrészét adó Zynga-játékok mélyrepülésben, a cég éppen most csukta be három fejlesztőstúdióját, és állította le 13 készülő játékán a munkát. Az előrelátóan a tőzsdezárás utánra időzített bejelentés aztán mindenkit megnyugtatott, sőt, a Facebook most először a tőzsdei elemzők várakozásai felett teljesített. A zárás utáni kereskedésben másfél óra alatt 13 százalékot ugrott az árfolyam. A Facebook feltámadt.
A közösségi oldal negyedéves bevétele 1,26 milliárd dollár volt, 32 százalékkal a tavaly ilyenkori adat felett, bőven lenyomva a tavaly karácsonyi negyedév eredményét is, ami vidám idei karácsony vetít előre Zuckerbergéknél. A nettó eredmény 372 millió dollár, ami az egyszeri költségekkel (főként a tőzsdei belépéssel kapcsolatos adók, kompenzációk, fizetésen kívüli juttatások) terhelve mínuszba vitte ugyan a cég végső mérlegét – egészen pontosan 59 millió dollár erejéig –, de a tőzsdét az előbbi adat jobban érdekli.
Az oldalt továbbra is a hirdetések húzzák, az ebből származó bevétel 36 százalékkal nőtt, és önmagában egymilliárd dollár fölé kúszott. Az egyéb bevételek (jellemzően a mikrotranzakciós Facebook-játékok és más pénzes alkalmazások forgalmából leeső jutalék) 176 milliónál álltak meg, ez pedig jelentős csökkenés az elmúlt negyedév 192 milliójához képest. A probléma gyökere a Zynga gyengélkedése: a cég játékaiból befolyó jutalék 20 százalékkal csökkent. Hiába nő a facebookos játékvilág Zyngán kívüli része, ez nem tudja kompenzálni a Farmville-birodalom összeomlásának hatását. A Zynga ezzel együtt is a Facebook teljes bevételének 7 százalékát hozza (tavaly még a 11 százalék volt ez az adat), vagyis az esetleges végső pusztulása, vagy a távozása az oldalról továbbra is érzékenyen érintené a Facebookot. Viszont a teljes bevétel 14 százalékát már a mobilos verziókon megjelenített hirdetések adják, ami minden bizonnyal a jövő útja a Facebook számára.
A Facebook látogatószáma továbbra is nő a világ összes nagy régiójában, persze a sebesség mindenhol más és más. Észak-Amerikában 3 millióval sikerült növelni a havi aktív felhasználók számát egy negyedév alatt, Európában 7 millióval, a növekedés motorját jelentő Ázsiában 22 millióval, míg a maradék területek (elsősorban Latin-Amerika) további 20 milliót hoztak. A teljes aktív Facebook-tábor létszáma ezzel a szeptemberi adatok alapján 1,007 milliárd ember, a napi átlagos látogatószám pedig 584 millió. Az igazán megdöbbentő adat, hogy a havi egymilliárdból 604 millió valamilyen mobilkészülékről érkezik, ráadásul a mobilosok 70 százaléka napi rendszerességű látogató, míg asztali gépnél csak 40 százalék az ilyenek aránya.
A pénzügyi jelentést kommentáló Mark Zuckerberg szavai szerint a jövőben további erőteljes nyomulás várható a cégtől mobilos téren, viszont továbbra sem tervezik saját márkás okostelefon piacra dobását. A másik fontos terület az e-kereskedelem lesz, felkészülhetünk a nemrég bejelentett Gifts alkalmazáshoz hasonló, az online vásárlást közvetlenül a Facebookról intéző, alap közösségi funkcióhoz kötő újdonságok érkezésére. A Giftsszel kapcsolatban (a facebookos ismerőseinknek küldhetünk ajándékokat ezzel az alkalmazással) egyébként külön sajtóeseményt tart a cég november elején, vagyis hamar kiderülhet, merre akarja továbbvinni ezt a vonalat a Facebook.